Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Elektrisch rijbereik in de winter: zoveel kilometer kun je werkelijk rijden

Het rijbereik van een EV ligt in de praktijk lager dan op papier. In de winter is dat verschil nog groter. Dit Noorse onderzoek becijferde voor enkele populaire elektrische auto’s hoe groot het verschil tussen theorie en praktijk nu écht is.

Wie met een elektrische auto rijdt, weet als geen ander dat er een groot verschil in rijbereik is tussen de dagelijkse praktijk en de ideale testomstandigheden van het officiële WLTP-rijbereik. In de winterkou presteert een batterij een stuk minder efficiënt, en voor elektrische auto’s is dat eens te meer het geval. Dat is zo bij ons, met onze zachtere en mildere winters, maar zeker ook in Scandinavië, waar de temperaturen in heel wat streken maandenlang niet boven het vriespunt uitkomen.

Opmerkelijke verschillen

Daarom organiseert de Noorse Automobielvereniging (NAF) samen met het tijdschrift Motor jaarlijks een wintertest met de meest relevante nieuwe modellen. Bij de test kijken ze naar het rijbereik dat de automerken opgeven, en berekenen ze het verschil met wat daar in de praktijk van overblijft. Alle auto’s volgen dezelfde route en rijden aan de toegelaten maximumsnelheid totdat de batterij is leeggereden. De chauffeurs moeten daarbij de recuperatie van remenergie maximaal benutten en in de eco-modus rijden, maar mogen geen gebruik maken van rijhulpsystemen zoals een adaptieve cruisecontrol.

Het voltallige deelnemersveld bestond uit 28 auto's, gaande van gevestigde Europese namen als de Volkswagen ID.Buzz, Skoda Enyaq RS iV en BMW iX1 tot Chinese spelers als BYD, Maxus en Hongqi. Zij trotseerden gemiddelde temperaturen van –5 tot –10 graden Celsius, met uitschieters tot –19 graden Celsius. Het effect op het werkelijke rijbereik van de elektrische auto’s laat zich dus raden, maar de verschillen tussen de auto’s onderling zijn wel opmerkelijk.

Toppers en floppers

In absolute cijfers geraakte de Tesla Model S AWD het verst, met 530 gereden winterse kilometers op een volle lading. Maar ook het procentuele verschil met het officiële rijbereik was daarbij relatief beperkt: het verschilde maar 16,40 procent van het WLTP-rijbereik van 634 kilometer. Dit zijn de vijf best presterende auto’s uit de test:

  1. Maxus Euniq 6: 10,45% verschil (317 km gemeten – 354 km WLTP)
  2. Tesla Model S AWD: 16,40% verschil (530 km gemeten – 634 km WLTP)
  3. MG Marvel R: 16,76% verschil (308 km gemeten – 370 km WLTP)
  4. MG 5: 17,63% verschil (313 km gemeten – 380 km WLTP)
  5. Kia EV6 GT: 17,69% verschil (349 km gemeten – 424 km WLTP)

De minst presterende auto’s uit de test:

  1. Toyota bZ4X 2WD Active: 35,79% verschil (323 km gemeten – 503 km WLTP)
  2. Skoda Enyaq Coupé RS iV: 33,79% verschil (338 km gemeten – 510 km WLTP)
  3. Mercedes-Benz EQE 300: 33,39% verschil (409 km gemeten – 614 km WLTP)
  4. BMW i7 60e: 28,74% verschil (424 km gemeten – 595 km WLTP)
  5. Volkswagen ID.5 Pro 77 kWh: 28,14% verschil (376 km gemeten – 525 km WLTP)

Bron: Norges Automobil-Forbund

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Dongfeng-Box-Belgie-2024 01

Elektrische Dongfeng Box is Mini-rivaal voor 22.400 euro

Autonieuws
Porsche-Taycan-GTS-01

Opgefrist: Porsche Taycan GTS wil je hebben, Taycan 4 moet je hebben! (2024)

Autonieuws
Research-Intro

We kopen steeds vaker een jonge tweedehands (en elektrisch)

Autonieuws
Ontdek meer