Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Elektrisch rijden: Schiet eens in je eigen voet

Wat al zo vaak gezegd is, wordt stilaan ook echt duidelijk. De elektrische auto is klaar, de laadinfrastructuur allerminst. Brussel maakt duidelijk dat het stroomnet onvoorbereid is, snelladernetwerk Ionity gedraagt zich dan weer als een stel struikrovers door woekerprijzen te vragen. Goed bezig.

Alvorens we op de feiten ingaan: we zijn niet voor elektrisch rijden en we zijn niet tegen. We hebben al herhaaldelijk vastgesteld dat elektrische auto’s interessant zijn en onze aandacht verdienen. Tegelijk vinden we ook dat de verbrandingsmotor nog lang niet ten dode opgeschreven hoeft te zijn en dat er zelfs nog evolutie mogelijk is. We proberen dus de zaken objectief te bekijken. Bij ons staat de kerk in het midden.

Audi-e-tron-2020-1280-f1

Volksverlakkerij

We zijn niet tegen de elektrische auto, maar we echt een hekel aan hebben is aan politieke volksverlakkerij. Het Brussels Gewest schiet wat dat betreft een hoofdvogel af. Aan de ene kant verklaren de beleidsmakers dat diesels de stad niet meer in mogen vanaf 2030 en benzinemotoren vanaf 2035 niet meer welkom zijn. Wat de hoofdstad vanaf 2035 tot het koninkrijk van de elektrische auto maakt. Alleen: elektrische auto’s moet je kunnen laden. Wanneer gaan al die laadpalen in het straatbeeld opduiken, en vooral: wie gaat die betalen? We kunnen al bedenken dat daar externe partners voor worden ingeschakeld, zoals de vrienden van Ionity (verderop meer daarover) die op hun kosten een netwerk kunnen uitbouwen om vervolgens de winsten te kunnen innen. Maar kijk: een eerste stevige domper op de feestvreugde. In de krant De Tijd viel op 17 januari te lezen liet de Brusselse elektriciteitsnetbeheerder Sibelga weten dat het netwerk van de stad daar niet op voorzien is…

Volkswagen-e-Up-2020-1280-c5

88% straten voldoen niet

Het huidige elektriciteitsnetwerk zoals het er nu bij ligt in de Brusselse straten, schiet schromelijk te kort. 88 Procent van de straten beschikt momenteel niet over de benodigde infrastructuur om snelladen op 400 Volt mogelijk te maken. Zelfs een eenvoudige Wallbox is op die manier zelfs onmogelijk, tenminste zonder transformator. Zonder moet je laden op 230 Volt en dan moet je voor een elektrische auto rekenen op 10… tot 30 uren.

Hyundai-Kona Electric-2018-1280-62

De Waalse en Vlaamse gemeentes en steden zouden beter voorzien zijn, al weten we ook daar van landelijke gemeenten waar 230 Volt nog de norm is. Deze eigenaars van elektrische auto’s zouden dus makkelijker thuis kunnen opladen wanneer dat in Brussel niet lukt. Maar voor Brussel lijken er dus maar twee opties mogelijk: ofwel komt de Brusselse regering terug op haar besluit om verbrandingsmotoren te verbieden, ofwel moeten de komende jaren de trottoirs open om het netwerk aan te passen… en dan kunnen we ons wel weer aan een belastingverhoging verwachten.

Peugeot-e-208-2020-1280-2b

0,79 euro/kWh

Alsof dit nog niet genoeg slecht nieuws is voor de omschakeling naar elektrische mobiliteit, deelde Ionity nog een bijkomende klap uit. Bij gebrek aan snellaadpalen hebben VW, Porsche, Mercedes, BMW, Ford en Hyundai-Kia samen Ionity opgericht om zelf een netwerk met snelladers uit te rollen. Daarvan zijn er nu al een pak geplaatst, vooral op snelwegparkings. Tot nog toe kon je daar terecht aan een lanceringstarief: elke laadbeurt kostte 8 euro, ongeacht hoeveel je ging bijladen. Maar nu heeft de CEO van Ionity laten weten dat de speeltijd voorbij is. Vanaf 1 januari 2020 rekent Ionity een prijs aan van 0,79 euro/kWh. Dat is ronduit een woekerprijs. We besparen u het rekenwerk, de rekening die je gepresenteerd krijgt komt overeen met die van een benzinewagen die 10 l/100 km slurpt. Kijk, dat is nu eens echt de mensen aanzetten om over te schakelen naar groene economie. Bij sommigen lijkt dat ‘groene’ vooral in de kleur van de bankbiljetten te schuilen die ze van u willen. Sommige merken die deel uitmaken van Ionity hebben al gereageerd met lagere tarieven… op voorwaarde dat u intekent op een abonnement bij die merken. Indien het toch nog zou mislopen met de elektrische auto, dan zou dit wel eens een sleutelmoment kunnen zijn.

467950a9-ionity-facture-desormais-la-recharge-de-voitures-electriques-par-kwh-d-electricite w800

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Dongfeng-Box-Belgie-2024 01

Elektrische Dongfeng Box is Mini-rivaal voor 22.400 euro

Autonieuws
Porsche-Taycan-GTS-01

Opgefrist: Porsche Taycan GTS wil je hebben, Taycan 4 moet je hebben! (2024)

Autonieuws
Research-Intro

We kopen steeds vaker een jonge tweedehands (en elektrisch)

Autonieuws
Ontdek meer