Ga naar hoofdinhoud

Studie: elektrische auto’s zijn betrouwbaarder dan benzine- of dieselwagens (2025)

Volgens ADAC, de Duitse automobilistenvereniging, zijn elektrische auto’s betrouwbaarder dan wagens met een verbrandingsmotor. Ze gaan volgens de statistieken twee keer minder vaak stuk.

De elektrische auto, net als alle nieuwe technologieën, heeft nog wat groeipijnen. Toch blijkt, ondanks enkele kinderziektes hier en daar, dat elektrische auto’s betrouwbaarder zijn dan benzine- of dieselwagens. En dat zeggen wij niet, maar de ADAC.

3,8 pannes per 1.000 auto’s

De Duitse automobilistenvereniging dook in haar cijfers en haalde een reeks statistieken boven. Ze keek naar het aantal geregistreerde pannes in 2024 bij benzine-, diesel- en elektrische auto’s die tussen 2020 en 2022 werden ingeschreven. Resultaat: het aantal pannes per 1.000 voertuigen (de panne-index) ligt bij verbrandingsmotoren hoger dan bij elektrische voertuigen.

BEBE20250417 Research 02

Bij 1.000 auto’s moest de ADAC 9,4 keer uitrukken voor benzine- of dieselwagens. Voor elektrische voertuigen lag dat aantal op 3,8. We spreken hier over auto’s van maximaal 4 jaar oud. Opvallend: de meest voorkomende panne bij een elektrische auto heeft te maken met… de batterij! Nee, niet de grote aandrijfaccu, maar de kleine 12-volts batterij, die bij weinig gebruik amper oplaadt.

Batterij, motor of elektrisch systeem

In totaal analyseerde de ADAC 159 modellen van twee tot negen jaar oud, met alle soorten aandrijvingen. Daaruit blijkt dat de meerderheid van de pannes (44,9%) te wijten was aan batterijproblemen. Op de tweede plaats volgen motorproblemen (22,1%), en op de derde plaats elektrische issues (10,6%) met zaken als de starter, dynamo of verlichting.

BEBE20250417 Research 03

Verder in het klassement vinden we bandenproblemen (8,8%), zoals een lek, en ook het centrale vergrendelingssysteem (6,9%) gaf het soms op.

Winnaars en verliezers op vlak van betrouwbaarheid

Met al deze statistieken maakt de ADAC ook een lijst van winnaars en verliezers qua betrouwbaarheid. Belangrijk: deze gegevens zijn indicatief, want de vereniging beschouwt élke interventie als een panne – of het nu om een lege batterij gaat of een motorbreuk.

BEBE20250417 Research 04

In het A-segment van stadswagens springt de Dacia Spring eruit. Deze kleine EV scoort goed qua betrouwbaarheid en is bovendien nog jong. Zijn panne-index ligt op 2,9. Daarna volgen de Suzuki Ignis (4,1) en Toyota Aygo (7,2). In het B-segment delen de Audi A1, BMW i3 en Dacia Sandero het podium. De floppers zijn hier de Opel Meriva, Toyota Yaris en Toyota Yaris Cross.

Duits… en elektrisch!

In het C-segment staan de Audi A3, BMW 1 Reeks en Volvo XC40 bovenaan, terwijl de Renault Scénic, Opel Zafira en Ford Kuga vaker pech hadden. In het D-segment hetzelfde verhaal: Audi A4, BMW X3 en Tesla Model Y doen het prima, maar Ford S-Max, Opel Insignia en Toyota RAV4 vallen tegen.

BEBE20250417 Research 05

In het hogere segment – grote wagens en premium sedans/SUV’s – voeren de Duitse merken de lijst aan. De Audi A6, BMW 5 Reeks en VW Arteon zijn de winnaars, terwijl de Peugeot Traveller (en consorten) en de Renault Traffic het minder goed doen.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

BEBE20250417 Sales Header

Dacia Sandero en BMW X1 strijden om eerste plaats op Belgische markt (2025)

Autonieuws
BEBE20250417 A6 Header

Audi A6: na Avant komt Berline (2025)

Autonieuws
AS24 RenaultAustral 01

Renault Austral krijgt (ook) nieuwe snuit (2025)

Autonieuws
Ontdek meer