Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Elektrische auto’s: Autoscout24 beantwoordt 5 vaak gestelde vragen

Net zoals de overstap van kabeltelfoon naar smartphone, brengt de EV veel vragen met zich mee. Autoscout24 tracht 5 vaak gestelde vragen te beantwoorden.

Decennialang was het simpel: ofwel tankte je diesel, ofwel benzine in je auto. De termen waren dan ook logisch. We spraken niet over range of oplaadcurves, maar wel over verbruik in liter en over de jaarlijkse kostprijs van een onderhoud. Tijd dus om vijf vaak gestelde vragen omtrent de elektrische auto op te lossen!

1: Heeft een elektrische auto een versnellingsbak?

Dat een elektrische auto een (elektro) motor heeft, dat snapt gelukkig bijna iedereen. Heeft een EV echter een versnellingsbak zoals in een auto met klassieke verbrandingsmotor? Wel… ja en nee. In het gros van de gevallen heeft de elektrische auto geen versnellingsbak. Dit komt doordat de elektromotor over een riant toerenbereik performant en efficiënt kan werken. Er is dus geen nood om te “schakelen” om binnen een optimaal toerenbereik te blijven.

Research-EV-02

Toch zijn er EV’s met een versnellingsbak, zoals pakweg de Porsche Taycan en Audi e-tron GT. In die gevallen gaat het over een “tweebak” waarbij één versnelling geënt is op efficiëntie, terwijl de andere versnelling de sportiviteit verhoogt. In de Hyundai Ioniq 5 N kan je dan weer zelfs schakelen met pedals achter het stuur, al gaat het in dat geval over gesimuleerde versnellingen (zoals in een videogame) en heeft deze EV geen versnellingsbak.

2: Heeft een elektrische auto onderhoud nodig?

Net zoals auto’s met een verbrandingsmotor heeft de elektrische auto periodiek onderhoud nodig. Alleen gaat het dan over “minder” onderhoud en hoeft dit ook niet jaarlijks. In theorie is een tweejaarlijks onderhoud (om de stand van banden, remmen, ophanging, etc op te volgen) perfect gezond. Tenslotte: een EV heeft geen olie of oliefilters die moeten vervangen worden en ook het aantal bewegende onderdelen in de motor is miniem.

Research-EV-03

Toch hebben automerken hier slim op ingespeeld door onderhoud te linken aan garantie. Zo krijg je bij veel automerken tegenwoordig jarenlange garantie op je EV (in sommige gevallen tot wel 8 jaar!)... Zolang je jaarlijks op controle komt.

3: Kan een elektrische auto aan een gewoon stopcontact?

Ja, maar. Het is perfect mogelijk om je elektrische auto op te laden aan een regulier stopcontact (bv. in je garage of op je oprit). Automerken verkopen er vaak een zogenaamde “granny charger” voor met ingebouwde omvormer. Toch zijn er enkele belangrijke kanttekeningen.

Research-EV-04

Vooreerst: Opladen aan een gewoon stopcontact is relatief traag, met een laadvermogen dat rond de 2 kW hangt. Als een elektrische auto gemiddeld 20 kWh/ 100 km verbruikt, ben je dus vlot 10 uur aan het laden voor 100 kilometer aan range. Daarnaast zet je het stopcontact en de kabel voor lange tijd onder serieuze spanning. Daardoor kunnen kabel en stopcontact gevaarlijk warm worden (met overhitten en smeltgevaar). Wees er dus zeker van dat het gebruikte stopcontact voorzien is voor het lang leveren van stroom. Tenslotte raden we ten stelligste af om merkloze traaglaadkabels te gebruiken. Die beloven in sommige gevallen snellere laadsnelheden (bv. 3.2 kW in plaats van 2 kW), maar gezien je stopcontact dat eigenlijk niet kan dragen voor lange tijd kan je meer schade doen dan je lief is.

4: Kan een elektrische auto een caravan trekken?

Uiteraard. Net zoals auto’s met verbrandingsmotor, komen EV’s met een sleepvermogen. Toegegeven: in veel gevallen ligt dat lager dan bij een vergelijkbare auto met dieselmotor, maar er zijn ‘tig voorbeelden van EV’s die 2.5 ton tot wel 3.5 ton kunnen trekken.

Research-EV-05

De kanttekening die je daar wel bij moet maken is dat een EV die een caravan trekt een dorstig baasje zal worden. Waardoor je zonder twijfel vaak zal moeten opladen op weg naar je vakantiebestemming. Dat legt een bijkomstig probleem bloot, want veel laadplaatsen zijn niet ingericht om EV’s met aanhangwagen of caravan te ontvangen. Waardoor je bijna altijd capriolen met uithalen om je auto aan de stekker te krijgen (dubbel parkeren, caravan ontkoppelen, etc.). Of het sop de kolen waard is?

5: Hoe lang duurt het laden van een elektrische auto?

Ach, het moet wel de meest gestelde vraag zijn aan een EV-rijder. Het eerlijke antwoord? Er is geen simpel antwoord! Alles hangt namelijk af van de elektrische auto, de periode van het jaar en de methode van laden. Hoe groot is de batterij? Hoe snel kan de EV laden? Waar ben je aan het laden?

Research-EV-06

Komt ook nog eens bij dat er een verschil is tussen laden tot 80% en laden tot 100%. Die laatste 20% laden gaat altijd stukken trager dan laden tot aan 80%. Logisch, want jij draait ook al de kraan wat dicht als je emmer bijna vol is. Er is dus geen uniform antwoord op deze vraag buiten:

Laden aan klassiek stopcontact: Traag Laden aan een AC-laadpaal: Sneller Laden aan een DC-laadpaal: Snelst

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Nieuwe elektrische Mercedes G-klasse: nijlpaard dat pirouetjes kan draaien

Mercedes: “baby” G-klasse komt eraan!

Autonieuws
dacia-spring-2024-flink-op-de-schop-maar-dacia-vergat-het-belangrijkste-2024-06

Dacia komt met (nieuwe) budget-EV

Autonieuws
Research-INTRO

Deze tweedehands EV’s kosten minder dan 25.000 euro, hebben meer dan 400 km range

Autonieuws
Ontdek meer