De huidige BMW 7 Reeks, met codenaam G11 (en G12 voor de versie met lange wielbasis), staat al sinds 2015 in de catalogus. Dat betekent dat zijn zevende verjaardag nadert, en dan begint het traditiegetrouw te kriebelen bij BMW om een vervanger het toneel op te sturen. Welnu: die vervanger wordt in 2022 officieel voorgesteld.
Twee elektromotoren
De volgende 7 Reeks wordt meteen ook als volledig elektrische versie geïntroduceerd. Die noemt BMW voorlopig i7, maar de kans is groot dat dit ook de definitieve naam wordt. Zo is de i4 ook de elektrische variant van de 4 Reeks Gran Coupé. De Duitsers testten de i7 al in ijzig koud weer en doen dat nu ook in de warmte. Op die manier willen ze de batterij, de elektromotoren en de vierwielaandrijving testen, waarmee BMW aangeeft dat er sowieso een versie met twee elektromotoren en dus vierwielaandrijving komt.
Klassiek silhouet
Meer technische details zijn er voorlopig nog niet, behalve dat de i7 mikt op een gemiddeld verbruik van 19,5 tot 22,5 kWh/100 km. Als hij dat in de praktijk haalt, zou dat een mooi resultaat zijn voor dit kaliber auto. Visueel lijkt de volgende 7 Reeks opnieuw te kiezen voor een klassiek sedansilhouet. Frontaal lijken de koplampen wat lager te staan dan vroeger en de ‘nieren’ - het radiatorrooster – wat kleiner uit te vallen dan de bekritiseerde nieren van het uitgaande model. In de elektrische i7 zullen ze ongetwijfeld worden vervangen door een niervormig paneel dat een hele hoop sensoren en radars afdekt.