Eind vorig jaar trok BMW de aandacht naar zich toe met de iX, de elektrische SUV en de productieversie van de Vision iNEXT. Los van het opmerkelijke design kondigt deze iX vooral de vijfde generatie van de elektrische aandrijving uit München aan, en probeert het de grondstoffen voor zijn productie duurzamer te vergaren.
De BMW iX wordt pas eind dit jaar in de showrooms verwacht, maar de Duitsers kondigen wel al aan dat er twee versies zullen debuteren: een xDrive40 en een xDrive50. Die eerste gebruikt een elektromotor op de vooras en een op de achteras, goed voor “meer dan 300 pk” en een sprint naar 100 km/u in iets meer dan 6 seconden. De xDrive50 puurt “meer dan 500 pk” uit zijn elektromotoren en haalt 100 km/u na minder dan 5 seconden.
Tegelijk geeft BMW nog wat informatie over de batterijen en het rijbereik, al houdt het de precieze cijfers nog even voor zich. De xDrive40 krijgt een batterij van meer dan 70 kWh, die volgens de WLTP-cyclus meer dan 400 kilometer aan rijbereik moet opleveren. Het gemiddelde verbruik volgens diezelfde cyclus zou minder dan 20 kWh/100 km bedragen, wat voor een elektrische SUV een mooie prestatie is. De xDrive50 krijgt een batterij van meer dan 100 kWh, en een rijbereik van meer dan 600 kilometer. Het gemiddelde verbruik van die topversie is minder dan 21 kWh/100 km.
Tot slot krijgen we van de Belgische invoerder de prijzen al mee. De BMW iX xDrive40 kost 81.200 euro, de xDrive 50 krijgt een prijskaartje van 97.950 euro.