De kans is groot dat je nog nooit van Dongfeng hebt gehoord. Het Chinese merk met internationale aanwezigheid produceerde in 2023 toch lekker 1,75 miljoen auto’s, wat ongeveer het volume is van Tesla. Het was dus ook maar een kwestie van tijd voor de gigant zijn winkel opende in Europa. Dat is nu gebeurd en deze Box is meteen het eerste wapenfeit.
Ongelukkige naam, coole looks
Oké, de naam Box is wat knullig gekozen, maar de looks maken veel goed. Zo is deze compacte stadsrakker een soort van kruisbestuiving tussen Mini en Kia, in elke goede zin van die betekenis. Het design van de 4 meter lange box is modern en futuristisch, de kleurtjes en accenten frivool.
Het is echter in het interieur dat deze Dongfeng Box zich niet laat kennen. Zo hadden de designers kunnen spieken bij andere merken, maar dat doen ze allerminst. Het dashboard is opgetrokken in een soort van schuim met diamantmotief, de deurpanelen volgen en de (geventileerde) voorstoelen kunnen zelfs plat worden gelegd om een soort van lounge-element te creëren. Jep, zo zien we onze compacte stadsrakkers graag: geinig én doordacht!
Bescheiden vermogen, lekkere range en prijs
Moest je het nog niet door hebben, deze Dongfeng Box is uiteraard volstrekt elektrisch. Daardoor krijg je een - eerder bescheiden - elektromotor op de vooras die 94 pk opwekt en zijn vermogen haalt uit een accu van 31.4 kWh dan wel 42.3 kWh. Dat zegent het doosje met een range van respectievelijk 230 km dan wel 310 km.
Opladen moet natuurlijk ook en dat gaat aan 6.6 kW AC en 76.8 kW DC of 87.8 kW DC voor de grote accu. Geen wereldschokkende waarden, maar Dongfeng heeft nog een zoetmakertje achter de hand. In België komt de basisprijs namelijk te liggen op 22.400 euro. Sterker nog, gezien de Box vanaf november beschikbaar was, is het niet ondenkbaar dat er nog enkelen verkocht zijn met de Vlaamse EV-Premie. Daardoor kijk je naar 17.400 euro voor een Mini Cooper e-rivaal. Je weet wel, een auto die kaal 30.600 euro kost. Slik.