De S-Klasse is Mercedes’ klassieke vlaggenschip, maar de EQS moet dat voor de elektrische modellen uit Stuttgart worden. Op 15 april gaat het doek eraf, maar Mercedes gunt ons al een inkijk in de belangrijkste plek van dit soort modellen: het interieur. Met een nieuw elektrisch platform dat de binnenmaten maximaal kan benutten, wordt dat uiteraard een op-en-top luxueuze omgeving.
Zeven in totaal
Vink je in de optielijst het MBUX Hyperscreen aan, dan wordt het dashboard niet zozeer gedomineerd maar eerder overgenomen door één groot digitaal scherm van 141 centimeter breed, dat zowat de hele breedte van de auto in beslag neemt. De drie afzonderlijke schermen op het dashboard lijken door een glazen paneel in elkaar over te vloeien. Tel je het head-updisplay en de schermen achteraan mee, dan komt het totaal uit op zeven schermen. Bovenaan en aan de uiteinden van het MBUX Hyperscreen zie je de ventilatiemonden. Comfortzetels zijn standaard, maar worden ingeruild voor sportzetels als je voor de AMG Line kiest.
Het MBUX-systeem werd trouwens geoptimaliseerd zodat je niet altijd door menu’s en submenu’s moet scrollen. Het systeem toont dankzij artificiële intelligentie automatisch de belangrijkste functies eerst. Daarnaast is het zelflerend en geeft het suggesties. Bel je elke ochtend in de file bijvoorbeeld met je baas, dan zal de EQS je elke dag rond hetzelfde tijdstip die suggestie geven. De stemassistent (“Hey Mercedes”) maakt net als in de S-Klasse een onderscheid tussen de verschillende passagiers, de interieurassistent komt ook over van de S-Klasse.
Powernap
Stuttgart besteedde bijzondere aandacht aan geluid en geur. Dat moet de hele beleving verrijken, van aanpasbare soundscapes als je het Burmester-surroundsysteem bestelt over rijgeluiden tot welkomst- en afscheidsgeluiden bij het openen en sluiten van de EQS. Er zijn zelfs rustgevende bos-, zee- en regengeluiden. Sta je bij een laadstation, dan is er zelfs een speciaal powernap-programma. Kies je voor het Energizing Air Control Plus-systeem, dan parfumeer je niet alleen het interieur, maar kun je het op voorhand of al rijdend zuiveren van fijnstof, pollen en andere micropartikels.