Dat de Stellantis-groep zijn platformen efficiënt inzet, bewijzen de elektrische modellen van de groep. De Peugeot e-208 en e-2008 mogen er dan wel helemaal anders uitzien dan de Opel Corsa-e en Mokka-e, ze gebruiken wel degelijk dezelfde basis: het eCMP-platform. Ook de DS 3 Crossback E-Tense sluit zich bij dat rijtje aan.
Identieke aandrijflijnen
Die vijf modellen gebruiken trouwens exact dezelfde aandrijflijn: een batterij van 50 kWh, gecombineerd met een elektromotor van 100 kW (136 pk) en 260 Nm. In het geval van de e-2008 leverde dat een WLTP-rijbereik op van 320 kilometer, bij de e-208 was dat 340 kilometer. De Corsa-e kon 330 kilometer ver op een volle lading, de Mokka-e 324 kilometer. De DS 3 E-Tense haalde tot slot 320 kilometer.
Banden en warmtepomp
De Stellantis-groep heeft zijn ingenieurs echter nog eens naar die modellen laten kijken, en zij kwamen met enkele verbeteringen op de proppen. Voortaan krijgen de elektrische modellen A+-banden met een lagere rolweerstand, wordt de versnellingsbakverhouding aangepast en is er een nieuwe warmtepomp met vochtsensor zodat de verwarming en airco efficiënter werken. Vooral bij kouder weer moet dat meer resultaat opleveren.
Meer rijbereik
Hoeveel dat resultaat precies bedraagt? De Peugeot e-2008 moet nu 345 kilometer verder geraken (25 kilometer extra), de e-208 zelfs 362 kilometer (22 kilometer extra). Opel komt uit op 359 kilometer voor de Corsa-e (29 kilometer extra) en op 338 kilometer voor de Mokka-e (14 kilometer extra). De DS 3 Crossback geraakt voortaan tot slot 341 WLTP-kilometer ver op een volle batterij (21 kilometer extra).