De Belgische tweedehandsmarkt heeft in 2024 een opvallende groei gezien in de verkoop van elektrische voertuigen (EV's). Met een indrukwekkende stijging van 88% lijkt de transitie naar een elektrisch wagenpark ook op de tweedehandsmarkt vorm te krijgen. Toch zijn er uitdagingen te overwinnen.
Prijsdaling ingezet
Zo blijven elektrische auto’s nog altijd een nichemarkt, ondanks de sterke groei van 88%. Vandaag bedraagt hun marktaandeel nog altijd maar 3,3 %. Dat doet vermoeden dat de stijging in de komende jaren verder zal gaan maar dat ook de consument nog overtuigd moet worden van de elektrische auto.
De prijsdaling van elektrische voertuigen is alvast een eerste stap in de goede richting. Gemiddeld daalde de prijs van een elektrische tweedehandsauto met 15%, zodat ze toegankelijker worden voor een breder publiek. Vooral MINI en de Fiat 500 lijken daarvan te profiteren.
Voorsprong van Tesla verkleint
Tesla blijft nog altijd dominant, ook op de tweedehandsmarkt maar de voorsprong op andere merken zoals Audi, BMW en zelfs Fiat wordt zienderogen kleiner. Dankzij die diversiteit krijgt je als consument meer keuze.
Als particulier blijven we nog wat steken bij de verbrandingsmotoren want ook het aanbod op de tweedehandsmarkt voor elektrische auto’s wordt grotendeels opgekocht door bedrijven. Kwaliteitslabels en garanties voor batterijprestaties kunnen helpen om de particulier over de streep te trekken. Door transparant te zijn over de gezondheid van de batterij kunnen meer mensen overtuigd worden van de voordelen van de tweedehands EV-markt.