In januari kondigde de Zweedse autobouwer Volvo een interessante update voor zijn elektrische modellen aan. De XC40 en C40 Recharge krijgen voor modeljaar 2024 een efficiëntere koeling van de batterij en nieuwe, krachtigere elektromotoren. Die zitten voortaan standaard op de achteras in plaats van de vooras, wat van beide elektrische SUV’s de eerste achterwielaangedreven Volvo’s in zowat 25 jaar maakt.
Opmerkelijke vaststelling
Volvo heeft de vernieuwde XC40 en C40 Recharge nu aan de nodige homologatieprocedures onderworpen, en is daarbij tot een opmerkelijke vaststelling gekomen. De elektrische SUV’s geraken niet alleen zo’n 10 tot 20 procent verder op een volle batterij dan de uitgaande modellen, ze doen ook nog eens beter dan Volvo aanvankelijk had meegedeeld.
WLTP-cijfers
De elektrische XC40 Recharge geraakt nu officieel 466 kilometer ver als Single Motor (69 kWh, 238 pk), 572 kilometer als Single Motor Extended Range (82 kWh, 252 pk) en 535 kilometer als Twin Motor (82 kWh, 408 pk). Voor de C40 Recharge geeft Volvo WLTP-cijfers op van 478 kilometer (Single Motor), 581 kilometer (Single Motor Extended Range) en 548 kilometer (Twin Motor). Ook het snelladen verloopt vlotter dan gedacht: de batterij van 69 kWh haalt nog steeds een piek van 135 kW, maar de batterij van 82 kWh kan maximaal snelladen aan 205 kW in plaats van 200 kW zoals eerst gedacht.