Langzaam maar zeker breidt BMW zijn elektrische gamma uit. Met op zichzelf staande modellen als de iX, maar ook met elektrische versies van bestaande modellen. Zoals de razend populaire SUV, de X1. Die is in de herfst aan een volledig nieuwe generatie toe, en doet er van bij de start al gelijk een volledig elektrische variant bovenop.
Tot 438 kilometer
Traditiegetrouw is die nog stevig in camouflagetape ingepakt, al geven de Beiers wel al wat informatie vrij. Zo zou de iX1 twee elektromotoren krijgen, een op de vooras en een op de achteras. Over batterijgroottes weten we nog niets, maar de elektrische aandrijflijn maakt wel deel uit van BMW’s vijfde en meest recente generatie eDrive-technologie. De Duitsers mikken op een WLTP-rijbereik tot 438 kilometer en een gemiddeld verbruik van 17,3 tot 18,4 kWh/100 km, afhankelijk van de uitvoering.
Klassieke lijnenspel
Visueel lijkt de nieuwe generatie van de BMW X1 – en bij uitbreiding ook de iX1 – het klassieke lijnenspel van het uitgaande model voort te zetten. De elektrische versie krijgt wellicht net als de grotere iX3 een gesloten radiatorrooster en de nodige blauwe accenten. Naast de volledig elektrische variant, die kort na de modellancering moet volgen, voorziet BMW ook nu weer een plug-inhybride en klassieke verbrandingsmotoren voor de X1.