Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

En dat is drie: Volkswagen voegt ID.5 toe aan elektrische line-up

Dit is de Volkswagen ID.5. De coupéversie van de elektrische ID.4 krijgt er met de GTX al van bij het begin een topversie bij.

Het elektrische ID-gamma van Volkswagen krijgt er een model bij. De ID.5, die je gerust mag beschouwen als het coupébroertje van de SUV ID.4. Beide modellen delen dezelfde wielbasis, min of meer dezelfde lengte en dezelfde aandrijflijnen. In totaal telt het ID-gamma nu drie modellen: de compacte hatchback ID.3, de SUV ID.4, en de coupé-SUV ID.5.

Betere stroomlijn

Deze ID.5 staat uiteraard op hetzelfde MEB-platform als de twee andere elektrische modellen. De wielbasis is met 2,77 meter bijgevolg identiek. Visueel volgt de ID.5 in grote lijnen het design van de ID.4, met enkele verschillen in het bumperontwerp (waardoor deze nieuwkomer met 4,60 meter twee centimeter langer is dan de ID.4) en uiteraard in de daklijn. Die levert niet alleen een gunstigere stroomlijn (en dus efficiënter rijbereik) op, maar Volkswagen zegt dat er binnenin tegelijk ook maar 12 millimeter aan hoofdruimte verloren gaat.

AS24 Volkswagen ID.5 2021 rijdend achter

Herkenbaar interieur

Over de binnenruimte gesproken: ook hier valt de parallel met de ID.4 meteen op. Je krijgt dus een sober ontworpen dashboard met een compact instrumentenpaneel en een centraal infotainmenttouchscreen van 12 duim. Een head-updisplay met augmented reality behoort tot de mogelijkheden, er zijn over-the-air-software-updates, en de stemondersteuning met het commando “Hello ID” is ook van de partij. De kofferruimte van deze ID.5 speelt haasje-over met die van de ID.4: ze bedraagt 549 liter met de achterbank rechtop (543 liter in de ID.4), en 1.561 liter met de achterbank neergeklapt (1.575 liter in de ID.4).

AS24 Volkswagen ID.5 2021 interieur

Eén batterij, drie versies

Op vlak van aandrijving doet deze nieuwe Volkswagen ID.5 het met één batterij: die met capaciteit van 77 kWh. Er zijn drie versies: de ID.5 Pro (elektromotor achter met 128 kW (174 pk)), de ID.5 Pro Performance (elektromotor achter met 150 kW (204 pk)), en de ID.5 GTX (elektromotor voor en achter met 220 kW (299 pk)). De Pro en Pro Performance moeten op een volle lading 520 kilometer ver geraken, de GTX hoopt zo’n 480 kilometer ver te geraken.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Dongfeng-Box-Belgie-2024 01

Elektrische Dongfeng Box is Mini-rivaal voor 22.400 euro

Autonieuws
Porsche-Taycan-GTS-01

Opgefrist: Porsche Taycan GTS wil je hebben, Taycan 4 moet je hebben! (2024)

Autonieuws
Research-Intro

We kopen steeds vaker een jonge tweedehands (en elektrisch)

Autonieuws
Ontdek meer