Het elektrische ID-gamma van Volkswagen krijgt er een model bij. De ID.5, die je gerust mag beschouwen als het coupébroertje van de SUV ID.4. Beide modellen delen dezelfde wielbasis, min of meer dezelfde lengte en dezelfde aandrijflijnen. In totaal telt het ID-gamma nu drie modellen: de compacte hatchback ID.3, de SUV ID.4, en de coupé-SUV ID.5.
Betere stroomlijn
Deze ID.5 staat uiteraard op hetzelfde MEB-platform als de twee andere elektrische modellen. De wielbasis is met 2,77 meter bijgevolg identiek. Visueel volgt de ID.5 in grote lijnen het design van de ID.4, met enkele verschillen in het bumperontwerp (waardoor deze nieuwkomer met 4,60 meter twee centimeter langer is dan de ID.4) en uiteraard in de daklijn. Die levert niet alleen een gunstigere stroomlijn (en dus efficiënter rijbereik) op, maar Volkswagen zegt dat er binnenin tegelijk ook maar 12 millimeter aan hoofdruimte verloren gaat.
Herkenbaar interieur
Over de binnenruimte gesproken: ook hier valt de parallel met de ID.4 meteen op. Je krijgt dus een sober ontworpen dashboard met een compact instrumentenpaneel en een centraal infotainmenttouchscreen van 12 duim. Een head-updisplay met augmented reality behoort tot de mogelijkheden, er zijn over-the-air-software-updates, en de stemondersteuning met het commando “Hello ID” is ook van de partij. De kofferruimte van deze ID.5 speelt haasje-over met die van de ID.4: ze bedraagt 549 liter met de achterbank rechtop (543 liter in de ID.4), en 1.561 liter met de achterbank neergeklapt (1.575 liter in de ID.4).
Eén batterij, drie versies
Op vlak van aandrijving doet deze nieuwe Volkswagen ID.5 het met één batterij: die met capaciteit van 77 kWh. Er zijn drie versies: de ID.5 Pro (elektromotor achter met 128 kW (174 pk)), de ID.5 Pro Performance (elektromotor achter met 150 kW (204 pk)), en de ID.5 GTX (elektromotor voor en achter met 220 kW (299 pk)). De Pro en Pro Performance moeten op een volle lading 520 kilometer ver geraken, de GTX hoopt zo’n 480 kilometer ver te geraken.