De Italianen hadden hem al lang aangekondigd, maar hij mag eindelijk aan de wereld worden getoond. De Grecale, Maserati’s tweede SUV naast de Levante. Of liever: onder, want met een lengte van 4,85 meter is deze nieuwkomer zo’n 15 centimeter korter dan de bestaande SUV. Plaats hem qua afmetingen eerder naast de Alfa Romeo Stelvio, waarmee hij zijn Giorgio-platform deelt.
Drietand alom
Visueel pakt de Grecale uit met de moderne huisstijl uit Modena. Centraal in het radiatorrooster prijkt de drietand, net als op de C-stijl, terwijl op de flanken het bekende trio aan koelsleuven terugkeert. Het radiatorrooster staat laag en de koplampen krijgen een eigen lichtsignatuur. Achteraan knipogen de achterlichten dan weer naar de 3200 GT.
Alles achter scherm
Binnenin is het klassieke klokje centraal op het dashboard een soort digitale smartwatch met spraakbesturing geworden. Op het dashboard bedien je zo goed als alles via schermen. Het instrumentenpaneel is 12,3 duim groot, net als het infotainmentscherm. Daaronder groepeert een derde scherm van 8,8 duim alle extra functies, zoals de klimaatregeling. Ook de passagiers achteraan krijgen een display.
Drie versies
Op termijn zal de Folgore de Grecale-rangen komen vervoegen, de volledig elektrische SUV. In afwachting daarvan voorziet Maserati drie versies. De Grecale GT gebruikt een milde hybride 2.0-viercilinder van 300 pk. Een trapje daarboven staat de Modena, die 330 pk uit hetzelfde blok puurt en eveneens milde hybride ondersteuning gebruikt.
De traditionele Maserati-liefhebbers kijken wellicht nog het meest uit naar de Trofeo. Die gebruikt een 3.0 V6 van 530 pk, een variant van het blok uit de MC20. De Trofeo sprint naar 100 km/u in 3,8 seconden en gaat door tot een top van 285 km/u.