Verbrandingsmotoren op sterven na dood? Alvast niet voor de superrijken. Want die voelen maar weinig animo voor hypercars met elektromotoren. Dat hebben ze bij Ferrari ook al even in het snuitje. Waardoor de opvolger van de 812 SuperFast geen druppel elektrificatie aan boord krijgt. Wel een V12. Maak kennis met de Ferrari 12Cilindri.
9.500 toeren van plezier
Voor je de naam compleet verhaspelt: de Italianen in Maranello willen zonder twijfel dat je hun nieuwste creatie uitspreekt als “Ferrari Dodici Cilindri”. Niet enkel wordt daardoor nog eens onderstreept dat alles beter klinkt in het Italiaans, maar ook dat Ferrari nog steeds gelooft in zijn 6.5-liter grote atmosferische V12.
In deze 12Cilindri krijgt die nieuwe titanium drijfstangen, aluminium zuigers en een lichtere krukas. Het resultaat is niet alleen 830 pk en 678 Nm koppel dat richting de achterwielen vliegt, dat vermogen wordt ook ondersteund door een rode zone die pas start bij 9.5000 toeren per minuut! De cijfers zijn er dan ook naar: In 2.9 seconden tikt deze 12Cilindri de honderd aan, door stuiven gaat tot 340 km/u.
Amerikaanse roots
Visueel harkt de gloednieuwe Ferrari terug naar het verleden. Naar de 365 GTB/4 “Daytona” die zeventig jaar geleden het volledige podium wist te bekleden tijdens de 24 Uur van Daytona. Kijk maar naar de vrij rechthoekige snuit met zwarte balk tussen de lichten. De achterruit is opvallend sierlijk en onderaan klappen de flanken van de spoiler zijwaarts open voor een betere stabiliteit op hoge snelheden.
Binnenin monteert Ferrari drie schermen. Zo krijg je een digitale instrumentencluster van 15.6-duim pal voor de neus, een infotainmentscherm van 10.25-duim centraal en mag je passagier tokkelen op een smal reepje van 8.8-duim. Het dashboard met “dubbele cockpit” is ook weer een mooie knipoog naar de originele Daytona. De mooiste Ferrari in jaren, deze 12Cilindri?