De meest bekende Russische merknaam na Poetin? Dat moet wel Lada zijn. Het Russische autobedrijf dat in 1966 haar basis legde aan de Wolga en vanaf 1971 auto’s produceerde werd synoniem met het communisme en was de hoofdrolspeler in een bijna eindeloze stroom van automoppen. En toch wist het bedrijf 30 miljoen auto’s te bouwen.
Museumstuk
Inderdaad. Lada numéro 30.000.000 is een feit! Geen Niva, wel een Granta Sedan. Een auto waar je nog niet dood in wil teruggevonden worden maar - eerlijkheidshalve - ook minder kost dan de gemiddelde doodskist. Kijk, de eerste Lada-mop in dit artikel zet zich al in de spotlight.
De voor deze gelegenheid in het rood getooide Granta Sedan rolde van de band in Togliattigrad en werd opgewacht door kersverse Groupe Renault-CEO Luca de Meo en Avtovaz-CEO Yves Karakatzanis. Die mochten dan meteen de sleutels overhandigen aan het bedrijfsmuseum van Lada waar deze Granta Sedan een plaatsje zal krijgen.
Van 1200 tot…
Het Russische automerk is alvast ongelooflijk blij met deze mijlpaal net op haar 50ste verjaardag. Al vergeet het dan wel gemakkelijkheidshalve dat de oorsprong van Lada al dateert van 1966 toen Fiat en Rusland een samenwerking afsloten. Waardoor er in de telling blijkbaar enkele jaartjes verloren zijn gegaan. Hoe dan ook, voor Lada begon alles met de 1200, een omgebouwde Fiat 124 die lokaal door het leven ging als de VAZ 2101. Een auto die destijds in één van de meest moderne fabrieken ter wereld van de band rolde (geen mop) en de Russen plots toegang gaf tot een automobiel. Met een tennisbal achterop mocht je zelfs spreken van een Lada Sport!
Nu, decennia later, heeft de Granta Sedan de fakkel van de 1200 overgenomen. Want hoewel Lada meer moderne en sexy producten in haar catalogus heeft staan (wederom: geen mop), blijft de Granta Sedan een absolute verkoopstopper op het Russische grondgebied. Een auto die trouwens met achterruitverwarming komt. Kwestie van je handen warm te houden tijdens het duwen…