Het zal je ook niet zijn ontgaan: auto’s worden steeds zwaarder. Daar zijn verschillende redenen voor. Zo wordt natuurlijk met de vinger naar elektrificatie gewezen maar ook de verplichte veiligheidsnufjes die van Europa op een nieuwe auto moeten zitten stuwen het gewicht de hoogte in. Crashtestorgaan Euro Ncap trekt alvast aan de alarmbel en vindt dat het gewicht nu écht de pan uit swingt.
3 op 11
Recent reed Euro Ncap 11 auto's de vernieling in, in naam van de wetenschap. Het gros van die auto’s behaalde de vijf sterren. Dan gaat het over de BMW 5 Reeks, BYD Tang, BYD Seal U, Kia EV9, Smart #3, Mercedes EQE SUV, Volkswagen ID.7 en Xpeng G9. De Hyundai Kona, Honda ZR-V en Vinfast VF8 moesten genoegen nemen met vier sterren.
Al zijn het niet de laatste drie auto’s waar NCAP zich zorgen over maakt. Nee, wel over het feit dat van de 11 geteste auto’s, amper 3 auto’s minder dan 2 ton wogen. Volgens NCAP-topman Michiel van Ratingen ligt dat toegenomen gewicht niét aan de strengere veiligheidseisen maar wel aan de voorkeur van de klant voor grotere auto’s.
Vicieuze cirkel
De kans bestaat dan ook dat er een vicieuze cirkel zal ontstaan. Want om passagiers te beschermen bij een crash tegen een auto met een hoog gewicht… lijkt een nóg hoger gewicht het enige redmiddel. Van Ratingen maakt zich dan ook zorgen hoe deze zware auto’s zich zullen gedragen bij een aanrijding met een lichte auto of een zwakke weggebruiker.
Bekijk hieronder alvast de crashtest van de Kia EV9, een elektrische kolos van vlot 2.5 ton.