Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Europa beslist: In China gebouwde auto’s krijgen hogere importtaks

De kogel is door de kerk. Vanaf juli 2024 zal Europa de importheffing van in China geproduceerde auto’s optrekken. In sommige gevallen tot wel 38%! Welke impact dit heeft op de consument?

De Europese Unie beticht China al langer van oneerlijke concurrentie op het vlak van elektrische auto’s. Want door oversubsidiëring van de Chinese staat kunnen Chinese EV’s hier spotgoedkoop worden verkocht. Om paal en perk te stellen verhoogt de EU nu de importheffing op auto’s die in China worden gebouwd en hier verkocht worden.

Tax verschillend per merk

Hoewel er nog even werd gedacht dat Europa één simpel tarief zou gaan hanteren, ken je Europa nog niet. Na een grondige studie - waarbij Europa onderzocht hoeveel “voordeel” elk Chinees automerk in eigen land krijgt -, heeft de EU besloten dat voordeel rechtstreeks terug te winnen via een heffing.

Chinese-EV-Import-2024-2

In mensentaal? Elke elektrische auto die uit China komt zal - afhankelijk van het merk - een andere importtaks krijgen per juli 2024. In het geval van BYD stijgt de taks van de huidige 10% naar 17,4%. Bij MG bedraagt de taks een bijna hallucinante 38,1%. Ook in China geproduceerde BMW’s, Volvo’s, Polestars en Tesla’s kijken naar een tarief van - afhankelijk van het merk - 20 of 21%.

Wat betekent dit nu in de praktijk?

Wat gaat dit nu in de praktijk betekenen? Tja, dat is nog maar de vraag natuurlijk. Europa laat de deur op een kier en geeft China nog een kans een oplossing te vinden tegen volgende maand. Al is dat natuurlijk wishfull thinking van Europa. Tenslotte: een hoop Chinese merken zijn op dit moment productiesites in Europa aan het bouwen.

tesla model 3 166

Het zijn dus vooral de westerse merken die in China produceren die volgende maand met de handen in het haar zitten. Kijk maar naar BMW met de iX3. Die ziet zijn basisprijs van 72.450 euro naar 80.000 euro klimmen. Kijken we naar een Tesla Model 3 Long Range, dan zien we per volgende maand een basisprijs van 55.466 euro in plaats van 49.970 euro. Door de hallucinante stijging bij MG zal de 32.285 euro kostende MG4 zijn prijs plots zien stijgen naar 41.357 euro. Zonder twijfel volgt er de komende weken nog serieus wat lobbywerk.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Dongfeng-Box-Belgie-2024 01

Elektrische Dongfeng Box is Mini-rivaal voor 22.400 euro

Autonieuws
Porsche-Taycan-GTS-01

Opgefrist: Porsche Taycan GTS wil je hebben, Taycan 4 moet je hebben! (2024)

Autonieuws
Research-Intro

We kopen steeds vaker een jonge tweedehands (en elektrisch)

Autonieuws
Ontdek meer