In september bereikte Europa een belangrijke mijlpaal. Volgens cijfers van studiebureau JATO Dynamics hebben de inschrijvingscijfers van nieuwe elektrische en hybridewagens die van dieselauto’s eindelijk voorbijgestoken. Op het einde van de maand bestond de verkoopmix voor 47 procent uit benzinewagens, voor 25,3 procent uit geëlektrificeerde auto’s en voor 24,8 procent uit dieselwagens. In dezelfde periode vorig jaar bedroeg die mix nog respectievelijk 59, 11 en 29 procent.
Geëlektrificeerd of elektrisch?
Die informatie is echter met een korrel zout te nemen. JATO Dynamics spreekt namelijk over een toename van 139 procent bij geëlektrificeerde voertuigen, maar rekent daar voertuigen met een milde hybride aandrijving bij. Zo werden de inschrijvingscijfers van “hybrides”, traditiegetrouw aangevoerd door full hybrids van onder meer Toyota, geboost door de Ford Puma, Fiat 500 en Panda, en de Suzuki Swift.
Bij de plug-inhybrides voert Mercedes de ranglijst aan, met de plug-inversies van de A-Klasse en GLC. Het merk wordt op de voet gevolgd door Volvo en BMW. Bij de volledig elektrische auto’s heeft de Volkswagen ID.3 zijn entree niet gemist, met bijna 8.000 ingeschreven exemplaren. De koploper blijft echter nog steeds de Tesla Model 3 met meer dan 15.000 verkochte exemplaren in september alleen.