Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Europa stuurt verbrandingsmotor in 2035 finaal de laan uit

Het Europees Parlement heeft een wet goedgekeurd die de CO2-uitstoot van nieuwe auto’s in 2035 tot nul herleidt. Daarmee komt er over twaalf jaar een einde aan de verbrandingsmotor zoals we die vandaag kennen.

Klassieke benzine- en dieselmotoren – en hybrides – zijn op weg naar de uitgang. Vanaf 2035 mogen er in Europa geen nieuwe auto’s meer worden verkocht die nog CO2 uitstoten. De plannen lagen in Europa al langer op tafel, maar deze week keurde het Europees Parlement het wetsvoorstel goed dat de CO2-uitstoot van nieuwe auto’s en bestelwagens de komende twaalf jaar flink afbouwt. Tegen 2035 worden verbrandingsmotoren in nieuwe auto’s finaal de laan uitgestuurd.

Overgangsmaatregelen afbouwen

Met 340 stemmen voor en 279 tegen (en 21 onthoudingen) legde het Europees Parlement het traject richting de deadline van 2035 vast. De komende jaren wil Europa de auto- en bestelwagenbouwers strikt monitoren, onder meer door vanaf 2025 tweejaarlijks een stand van zaken uit te brengen en de overgangsmaatregelen voor de constructeurs gradueel af te bouwen.

Vandaag mogen merken bijvoorbeeld in de berekening van hun gemiddelde CO2-uitstoot meer gewicht geven aan modellen die minder dan 50 g/km aan CO2 uitstoten. Vanaf 2025 geldt dat nog maar voor 25 procent van de verkoop van nieuwe modellen. In 2030, wanneer de CO2-uitstoot nog maar 55 procent mag bedragen van de uitstoot in 2021, wordt die voordeelregel afgeschaft.

Europa (2023) sfeerbeeld

Uitstel van executie

Merken die tot 10.000 nieuwe auto’s per jaar verkopen, krijgen iets langer uitstel van executie: zij vallen nog tot eind 2035 onder de uitzonderingen. In de praktijk gaat het dan vaak om luxemerken zoals Rolls-Royce of Ferrari, die hun productieaantallen sowieso laag houden. Merken die minder dan 1.000 nieuwe auto’s per jaar verkopen, krijgen een nog gunstigere behandeling.

Opmerkelijk is dat de wet die het Europees Parlement stemde, spreekt over ‘zero-emissievoertuigen' en niet specifiek over ‘elektrische voertuigen’. In de praktijk lijkt de auto-industrie wel vooral op een elektrische toekomst af te stevenen: de uitstootvrije alternatieven voor elektrische voertuigen, zoals waterstof of synthetische brandstoffen, zijn op dit moment nog niet zo wijdverspreid, en heel wat merken hebben de afgelopen jaren te kennen gegeven alleen nog elektrische auto’s te willen bouwen.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Dongfeng-Box-Belgie-2024 01

Elektrische Dongfeng Box is Mini-rivaal voor 22.400 euro

Autonieuws
Porsche-Taycan-GTS-01

Opgefrist: Porsche Taycan GTS wil je hebben, Taycan 4 moet je hebben! (2024)

Autonieuws
Research-Intro

We kopen steeds vaker een jonge tweedehands (en elektrisch)

Autonieuws
Ontdek meer