Abarth mag dan wel oorspronkelijk een uitlaatproducent zijn, sinds het merk onder Stellantis-vlag vaart wordt het in de toekomst een volstrekt elektrisch merk. Die toekomst is dichterbij dan je denkt. Waardoor het Italiaanse merk nog één keer moet tonen wat het kan met een verbrandingsmotor
Zoek de Alfa
Daarvoor komt Abarth op de proppen met een exclusieve - en tevens tot amper 5 stuks gelimiteerde - sportwagen. Die ontwikkelden ze trouwens niet vanaf nul. Want wie goed naar de lijnen van deze 1300 OT kijkt zal opmerken dat dit stiekem een Alfa Romeo 4C in een ander jasje is!
Dat trucje voerde Abarth trouwens al eens eerder uit met de “1000 SP”, al ging het toen over een cabrio. Deze 1300 OT is een Coupe met een lijnenspel dat moet knipogen naar de Fiat Abarth OT 1300 die in de jaren 60 het levenslicht zag en zelfs uitgerust werd met een “periscoop” achterop om extra lucht naar de motor te krijgen. Die periscoop zien we nu iets braver terug in de vorm van een subtiele luchthapper achterop het dak.
Abarth-uitlaat
Achterin geen eigen motor van Abarth, wel de van de 4C gekende 1.7-liter viercilinder met 240 pk. Die krijgt evenwel een eigen uitlaatsysteem van Abarth. Waardoor de cirkel in essentie rond is. Ook de gerobotiseerde transmissie en achterwielaandrijving blijven stand houden in deze 1300 OT.
Met een sprint van 4.5 seconden naar de honderd en een top van 260 km/u is dit één van de snelste Abarths ooit gemaakt. Er zijn slechtere eerbetonen, al is het zonde dat de productie beperkt is tot amper 5 stuks. Kostprijs? Ach, als je het moet vragen…