Geloof het of niet, maar de 8 Reeks gaat alweer vier jaar mee. Dan hebben we het voor de duidelijkheid over de huidige modelgeneratie, want de naam dateert eigenlijk al van de klapkoplamp-BMW uit de jaren ’90. Die iconische verlichting krijgt de 8 Reeks bij zijn facelift niet terug, al spelen de Duitsers wel met wat andere lampjes om hun topcoupé wat meer présence te geven.
Opvallen of niet?
Zo begint ook de bespreking van deze geüpdatete 8 Reeks met de grille, maar dat heeft deze keer niets te maken met het formaat. In de plaats van de nieren van de 8’ groter te maken steekt BMW er namelijk LED-lampjes in zodat de lamellen ’s nachts wat meer in het oog springen. Het grote voordeel is dat je deze functie, in tegenstelling tot de giga-grille van bijvoorbeeld een 4 Reeks, gewoon handmatig kan uitschakelen via het infotainmentsysteem en dan rijd je weer wat subtieler rond.
Standaard M-Sport
De verlichte grille is ook meteen de meest opvallende uiterlijke wijziging aan de vernieuwde 8 Reeks, want verder houdt de coupé het op een paar scherpere lijntjes op de voor- en achterzijden. Daarnaast mag de auto wel genieten van een uitgebreid kleurenaanbod met een nieuw matgrijs, een paar klassevolle blauwtinten en een nieuwe groene lak. Ook het aanbod aan velgen werd herbekeken en voortaan wordt elke 8 Reeks standaard uitgerust met een M Sportpakket.
Digitale groeispurt
Binnenin vinden we nog wijzigingen in de standaarduitrusting, want voortaan vind je geen 8 Reeks meer zonder schakelpedaaltjes achter het stuur, zonder elektrische, met leer beklede zetels of zonder M-stuurwiel. Ook het bestuurdersdisplay krijgt een kleine groeispurt: vroeger meette dat scherm 10,25 inch terwijl het vanaf de facelift 12,3 inch groot wordt.
Vertrouwde receptuur
Onderhuids blijft alles dan weer bij het oude en daar is niks mis mee. Zo wordt de 8 Reeks als 840i standaard voorzien van een 3.0-liter zes-in-lijn benzinemotor, die zijn vermogen in zijn basisvorm naar de achterwielen stuurt. Tegen een meerprijs kan je deze versie ook als xDrive bestellen en dan krijg je vierwielaandrijving. De enige dieselmotorisatie, de 840d xDrive, heeft deze vierwielaandrijving altijd op zak, en krijgt bovendien wat mild-hybridehulp mee. Mag het nog wat meer zijn, dan vind je ook een 4.4-liter V8-motor met 530 pk in het gamma in de vorm van de M850i en M850i xDrive. Tot slot is er de M8 Competition, die 625 pk uit hetzelfde blok haalt en dat combineert met een eigen look en sportievere ophanging. Je vindt de bijgewerkte 8 Reeks in al zijn versies bij de dealer vanaf maart dit jaar.