De Alfa Romeo Giulia en Stelvio mogen er dan nog steeds fris en monter uitzien, maar stiekem zijn beide modellen al wat op leeftijd. Zo gaat de SUV al zes jaar mee en heeft de sedan zelfs al zeven jaren op zijn teller. Dat is een heel leven in autotermen, maar de Italianen nemen nog geen afscheid. Wel integendeel: ze geven beide modellen een tweede leven dankzij een subtiele facelift.
Brera-trekjes
Het opvallendste daaraan zijn de koplampen, want daar wordt de vorm van de oorspronkelijke units wel behouden maar anders ingevuld. Zo krijgen nu ook de Giulia en Stelvio de ‘3+3’-verlichting die we op de Tonale terugzagen, nadat die eerder al de Brera en 159 herkenbaar maakte. Ook achteraan monteert Alfa Romeo nieuwe lampen die nu over een verduisterde lens beschikken, en het bumperwerk wordt rondom op detailniveau bijgepunt.
Binnenin verschijnt dan weer voor het eerst een volledig digitaal instrumentarium, dat 12,3 inch in diameter meet maar wel nog mooi verwerkt zit in de Alfa-typische kokers. Het infotainmentsysteem laat zich nog steeds bedienen met een handige draaiknop, of – sinds een eerdere update – via aanrakingen.
En de Quadrifoglio’s?
Onderhuids houdt Alfa Romeo eveneens vast aan zijn gekende recept, al worden er wel een paar ingrediënten weggelaten. Zo zijn de Giulia en Stelvio voortaan niet meer verkrijgbaar met de 200 pk sterke benzinemotor of met de dieselmotor van 190 pk. In benzinevorm is ieder nieuw exemplaar binnenkort dus 280 pk sterk, en bij de diesels krijg je de keuze uit 160 en 210 pk. De motoren zelf zijn wel identiek, dus het gamma telt een 2.0-liter benzineblok en een 2.2-liter dieselmotor. Over de oersterke Quadrifoglio-versies rept Alfa Romeo voorlopig met geen woord, dus het is nog afwachten of die dezelfde facelift later ondergaan of net compleet geschrapt worden…