De vierde generatie Tucson mag dan nog relatief vers zijn, Hyundai neemt geen risico’s en geeft Europa’s meest populaire compacte SUV een doorgedreven facelift. Die zal je niet zozeer aan de buitenkant herkennen maar wel… binnenin
Minder diamant, meer stoer
Voor we echter dat interieur instappen. Laat ons toch even naar de buitenzijde kijken van de in 2020 gelanceerde vierde generatie Tucson. Het design van de populaire SUV is op z’n minst polariserend te noemen. Met dank aan de diamantvormige led-dagrijverlichting die naadloos zit geïntegreerd in de grille.
Vanaf de facelift wordt de voorzijde echter iets subtieler. Met dank aan een stoerdere grille, 8 in plaats van 10 ledlichten en een skid plate die horizontaal werd verbreed om de auto visueel breder op z’n pootjes te laten staan. Datzelfde trucje past Hyundai ook achteraan toe, nieuwe velgendesigns moeten dan weer de flank opfrissen.
Horizontalisme troef!
Sinds Hyundai de vierde generatie Tucson lanceerde heeft het merk stevige stappen gezet op vlak van interieurs. Het nogal drukke dashboard van de Tucson wordt vanaf de facelift dan ook volledig ingewisseld voor een meer minimalistisch exemplaar. Net zoals we dat kennen bij de Ioniq 6 en Kona.
Horizontale lijnen staan daarbij centraal. Zo worden de digitale instrumentencluster en het infotainmentscherm in één doorlopende cluster geplaatst. Ook de ventilatiestrook verbreedt optisch het dashboard. Het “H”-logo op het stuur, dat wordt tenslotte ingewisseld voor een - jawel - horizontale accentstreep. Info over motoren geeft Hyundai nog niet mee, ga er echter maar van uit dat de Tucson facelift het nog steeds zal doen met diesel-, benzine-, hybride- of plug-inhybridekracht.