Beide autogroepen hebben vandaag bevestigd dat ze een fusie onderzoeken, op basis van een gelijke verdeling van de aandelen. PSA-baas Carlos Tavares zou aan het hoofd staan van wat de vierde grootste autogroep ter wereld zou worden, terwijl FCA-voorzitter John Elkann de nieuwe raad van bestuur zou voorzitten.
Geen Renault-Nissan meer?
De nieuwe vrijage is een beetje verrassend, omdat FCA nog maar net Renault-Nissan het hof had gemaakt. Maar die verloving is dood en begraven nadat de vader van de bruid – de Franse Staat – een deal onmogelijk had gemaakt. Lang heeft FCA niet getreurd.
Het is duidelijk dat FCA erg hard een partner wil om samen de toekomstige uitdagingen in het autolandschap aan te gaan. En kijk, ook PSA-CEO Carlos Tavares is al enige tijd op zoek naar een partner voor zijn groep. Hij zocht onder meer toenadering tot Jaguar Land Rover. Eigenlijk is de toenadering tussen PSA en FCA niet meer dan logisch, beide groepen hebben al eerder nauw samengewerkt voor bedrijfswagens.
Win-win
terrein verloren de afgelopen jaren omdat de groep met verouderde producten kampte. Door een gebrek aan investeringen is FCA achterop geraakt in de ontwikkeling van (kostenbesparende) modulaire platformen en elektrische aandrijfvormen. Wat dat betreft staat PSA er beter voor. PSA anderzijds wil dolgraag voet aan de grond krijgen op de grote Amerikaanse markt. Daar is FCA dan weer goed geplaatst, met zijn ‘moneymakers’ van Jeep en Ram.
8,7 miljoen auto’s
FCA-PSA zou samen goed zijn voor 8,7 miljoen verkochte auto’s per jaar, goed voor plaats vier in de hitparade. Meer verkoop zou de groep toelaten om de enorme investeringen terug te winnen die elektrische voertuigen en autonoom rijden met zich brengen. Volgens schattingen zou de fusie een besparing van 3,7 miljard euro betekenen, alleen al door de kosten voor R&D te delen en een ‘administratieve vereenvoudiging’ door te voeren. Beide groepen hebben meteen benadrukt dat er geen fabrieken gesloten zouden worden, vast een eis van de Franse Staat… die 12 procent van de aandelen van PSA in handen heeft. Ironisch dat een bedrijf dat voor een deel staatsbezit is, doodleuk mag aankondigen dat het zich in het fiscaal vriendelijke Nederland zou willen vestigen. Woorden en daden… In de overeenkomst is wel al voorzien dat de Peugeot-familie PSA-aandelen van de Franse Staat zou mogen overkopen.
Tavares
Carlos Tavares zou de nieuwe groep moeten leiden. Op het eerste gezicht is dat goed nieuws: Tavares maakte in korte tijd PSA opnieuw rendabel door stevig in de kosten te snijden. Hij kon ook Opel aan zijn groep toevoegen, een merk dat hij ook snel van verlieslatend naar winstgevend omtoverde. Alleen is Tavares een super-CEO zoals Carlos Ghosn en Sergio Marchionne waren, en lijkt het tijdperk van de super-CEO voorbij. Bovendien is het maar de vraag of er in Europa plaats is voor én Citroën, én Opel, én Fiat.