Wen er maar aan: alle nieuwe Ferrari’s krijgen elektrische ondersteuning. Met de 296 GTB heeft Maranello zelfs zijn tweede plug-inhybride klaar. Belangrijker nog: de berlinetta met motor centraal achterin gebruikt een V6. Dat hebben we bij Ferrari al in... 47 jaar niet meer gezien.
Vermogen boven alles
Een V6 en een hybride: heeft Ferrari zijn ziel verkocht? Helemaal niet: deze 296 GTB produceert maar liefst 830 pk. De 663 pk uit de nieuwe 3.0 V6 met cilinders in hoek van 120 graden wordt gecombineerd met 167 pk van de elektromotor. Dat is voldoende om de sprint naar 100 km/u af te leggen in 2,9 seconden en door te gaan tot meer dan 330 km/u.
Tot 135 km/u kan dat zelfs in volstrekte stilte. Tenminste: 25 kilometer lang, want Ferrari gebruikt een relatief kleine batterij van 7,45 kWh om de elektromotor te voeden die huist tussen de V6 en de versnellingsbak met dubbele koppeling en acht verzetten. Vermogen boven alles dus.
Inspiratie van de 250 LM
De 4,57 meter lange achterwielaangedreven berlinetta neemt de looks over van de meest recente Ferrari’s met motor centraal achterin, zoals de grotere SF90 Stradale. Volgens de Italianen gaat het ook om een moderne interpretatie van de beruchte 250 LM. Maar behalve de vlakke achterkant is die link moeilijk te zien.
Net als de andere plug-inhybride Ferrari kan deze 296 GTB worden voorzien van een Assetto Fiorano-pakket dat de prestaties op circuit scherper stelt. Het gewicht daalt bijvoorbeeld met 12 kilogram en aerodynamische wijzigingen zorgen voor meer neerwaartse druk.