De Ferrari 812 Superfast is geen doetje. De geweldige, atmosferische 6,5 liter grote V12 voorin mag je met recht en reden een van de laatste der mohikanen noemen. Met 800 pk en 718 Nm is niet alleen de soundtrack verzekerd, maar zijn ook de prestaties op het appel.
Toch is dat niet genoeg, vond Ferrari. De Italianen lanceren nu de 812 Competizione, een speciale versie die het vermogen van de V12 opdrijft tot 830 pk en de rode zone pas laat beginnen bij 9.500 tpm. De versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verzetten schakelt nu ook sneller. Daardoor sprint deze Italiaanse volbloed naar 100 km/u in amper 2,85 seconden en ligt de topsnelheid “boven 340 km/u”, aldus Ferrari.
De Italiaanse ingenieurs herbekeken de koeling voor de motor en de remmen, en namen in één trek door de hele aerodynamica onder de loep. Het zorgt niet alleen voor hertekende bumpers en een agressievere voorkant, maar ook voor een hele gewijzigde achterkant. De achterruit maakt bijvoorbeeld plaats voor een aluminium afdekking. In totaal schaafde Ferrari 38 kilo weg vergeleken met de Superfast, waardoor deze Competizione – die als eerste Ferrari vierwielsturing krijgt – nog 1.487 kilogram op de weegschaal zet.
Targaversie
Tegelijk met de Competizione introduceert Ferrari de 812 Competizione A. Daarmee knopen de Italianen aan bij hun rijke targatraditie. Deze targaversie is mechanisch identiek aan de gesloten variant. Ferrari bouwt 999 exemplaren van de Competizione, en 599 exemplaren van de Competizione A. De volledige productie zou al uitverkocht zijn...