Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Ferrari is niet te stoppen: dit is de Daytona SP3

Bij Ferrari zitten ze niet stil. Dit is de Daytona SP3, het derde model in de ‘Icona’-reeks. Eerder gingen de Monza SP1 en SP2 hem vooraf.

Drukke tijden in Maranello. Recent reden ze er de BR20 buiten, een speciaal project op vraag van een gefortuneerde klant. Nu is het de beurt aan de Daytona SP3, het derde model in de ‘Icona’-reeks. Die reeks begonnen de Italianen in 2018, als een soort moderne interpretatie van iconische racesuccessen, met de extreme Monza SP1 en SP2 als wapenfeit.

AS24 Ferrari Daytona SP3 2021 statisch voor

Moderne interpretatie

Vandaag komt daar dus de Daytona SP3 bij, die verwijst naar de 24 Uren van Daytona in 1967, toen Ferrari in het thuisland van grote concurrent Ford (met de GT40) het volledige podium inpalmde. Dit nieuwe Icona-model zoekt zijn inspiratie bij de racewagens uit de jaren 60, zoals de 312 P, de 512 S enzovoort, maar geeft er wel een moderne interpretatie aan. Zo wisselt het hele koetswerk tussen glooiend en gewelfd, en dan weer scherp en gespierd. De voorruit uit één stuk is een heerlijke verwijzing naar het verleden, het dak is een afneembaar targadak.

De brede voorste wielkasten met een prominente plek voor de zijspiegels lopen over in meer getailleerde flanken, en dan weer in luchtinlaten voor de motor centraal achterin. Dat blok krijgt een prominente plek in de massieve achterkant, die op zijn beurt wordt gedomineerd door een soort centrale ‘ruggengraat’. Die heeft trouwens een actieve functie: deze Daytona SP3 heeft de meest uitgekiende passieve aerodynamica ooit voor een Ferrari.

AS24 Ferrari Daytona SP3 2021 statisch achter

Minimalisme

Binnenin heeft Ferrari een minimalistische omgeving gecreëerd. Ook hier domineert de voorruit het interieur, terwijl de zetels aan het chassis werden bevestigd (de pedalen kun je wel verstellen). Daardoor is de zitpositie lager en iets meer gekanteld dan in andere Ferrari’s. Hun bekleding vloeit naadloos over in de deurpanelen. De hele architectuur en het chassis maken zoveel mogelijk gebruik van composietmaterialen zoals koolstofvezel om het gewicht (1.485 kilogram) zo laag mogelijk te houden. Voor het motorblok vertrok Ferrari van de V12 uit de 812 Competizione.

Hier zit de twaalfcilinder uiteraard centraal achterin, en produceert het 6,5 liter grote blok 840 pk. Geen drukvoeding of hybride ondersteuning trouwens, maar een rode zone die bij 9.500 tpm begint. Het vermogen wordt via een zeventraps-versnellingsbak met dubbele koppeling naar de achterwielen gestuurd. Nog wat sprintcijfers? 0-100 km/u duurt amper 2,85 seconden, 0-200 km/u 7,4 seconden, en de topsnelheid ligt “boven 340 km/u”.

AS24 Ferrari Daytona SP3 2021 interieur

Als je je nu tot slot afvraagt hoeveel deze Daytona SP3 kost, dan kom je alvast niet in aanmerking om er een te kopen. Ferrari bouwt immers 599 exemplaren van dit Icona-model, alleen voor zijn beste klanten en verzamelaars. Die exemplaren zijn intussen allemaal de deur uit, tegen een prijs van zo’n 2 miljoen euro per stuk. In de toekomst zou het Icona-gamma wel nog worden uitgebreid. Begin dus al maar te sparen.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Dongfeng-Box-Belgie-2024 01

Elektrische Dongfeng Box is Mini-rivaal voor 22.400 euro

Autonieuws
Porsche-Taycan-GTS-01

Opgefrist: Porsche Taycan GTS wil je hebben, Taycan 4 moet je hebben! (2024)

Autonieuws
Research-Intro

We kopen steeds vaker een jonge tweedehands (en elektrisch)

Autonieuws
Ontdek meer