We weten dat er bij Ferrari een SUV zit aan te komen – al verkeren we nog steeds in de ontkenningsfase – maar de klassieke coupé heeft duidelijk ook nog toekomst bij Ferrari. Momenteel moet de Portofino – een coupé-cabrio – de eer van Maranello verdedigen tussen de klassieke coupé met motor vooraan en achterwielaandrijving. Concurrenten heeft hij genoeg: de Mercedes-AMG GT, de Aston Martin Vantage, de Jaguar F-Type SVR (met vierwielaandrijving)… en er is natuurlijk nog de eeuwige Porsche 911. Ferrari stuurt nu versterking het veld in, met deze strakke Roma.
Pk-voordeel
De basis van de Ferrari Roma komt van de Portofino, die zelf voortbouwt op de California. We zien een 3.9 liter V8 turbobenzine, 620 pk en 760 Nm sterk. Daarmee doet hij alvast beter dan de Mercedes-AMG GT… en de Aston Martin Vantage die dezelfde Mercedes gebruikt. Al is het waarschijnlijk gewoon afwachten op de repliek uit Affalterbach. De Ferrari Roma krijgt de achttraps dubbele koppelingsbak uit de SF90 Stradale. Hij haalt 100 km/u in 3,4 seconden en een top van om en bij 320 km/u.
Lijkt op…
Je kan er niet naast kijken dat de Ferrari Roma meer dan een beetje weg heeft van de Aston Martin Vantage. Maar in vergelijking met de Portofino zet Ferrari’s design een stap vooruit, met meer strakke lijnen. De lichtpartij achteraan ziet er overigens bijzonder geslaagd uit. In het interieur zien we een volledig digitale omgeving opduiken. De Ferrari Roma staat te boek als een ‘2+’, wat doet vermoeden dat hij achter de stoeltjes nog over een beetje bergruimte beschikt, maar dat je niet moet hopen om hier nog een menselijk wezen onder te brengen. De prijs is nog niet bekend.