Het is een gewoonte bij Ferrari: als er een nieuwe berlinetta wordt gepresenteerd, is de cabrioletversie – of Spider – nooit veraf. Dat is ook het geval voor de nieuwe SP90, het plug-inhybride model uit Maranello met een vermogen van 1.000 pk.
Zonder dak
Net als bij de 458, 488 en F8 Tributo krijgt de SP90 dus een Spider-versie. Die heeft een hard dak dat achter het passagierscompartiment wordt opgeborgen als je het opent. In totaal zorgt de hele constructie bij de supercar voor een meergewicht van amper 100 kilogram.
Gelukkig doet die beperkte gewichtstoename geen afbreuk aan de indrukwekkende prestaties. Net als de Stradale heeft ook deze nieuweling een V8 biturbo van 4 liter en 780 pk. Die wordt gecombineerd met drie elektromotoren tot een totaal van 1.000 pk. Dankzij de elektronische vierwielaandrijving haalt de SP90 Spider 100 km/u in amper 2,5 seconden. 200 km/u wordt na amper 7,0 seconden bereikt.
Circuitliefhebbers
Wie graag met de haren in de wind rijdt maar zijn Ferrari SP90 Spider niet sterk genoeg vindt om zich te verdedigen op circuit, kan kiezen voor het Assetto Fiorano-pakket. Dat bevat Multimatic-schokdempers die geoptimaliseerd zijn voor circuit, koolstofvezel en titanium om 21 kilogram te besparen, en een achtervleugel uit koolstofvezel. En vergeet de Michelin Pilot Sport Cup 2-banden niet, in essentie slickbanden die gehomologeerd zijn voor de openbare weg.
Klaar met spelen en een volle batterij? Dan geraakt deze SP90 Spider volledig elektrisch 25 kilometer ver. De Ferrari SP90 Spider wordt in de lente van 2021 verwacht en kost meer dan 460.000 euro.