Tegen 2027 wil Fiat in Europa alleen nog elektrische auto’s verkopen. Maar als het van Fiat-CEO Olivier François afhangt, mag het gerust wat sneller. “Fiat moet het Tesla van het volk worden: elektrisch rijden voor iedereen”, aldus de CEO. “We zullen klaar zijn in 2027 en misschien zelfs eerder. We moeten de eerste volledig elektrische massaconstructeur worden” zegt hij aan het Britse magazine Autocar.
“Specialist in kleine auto’s”
De komende jaren wil het Italiaanse merk zich richten op het B-segment, waar het al sinds jaar en dag sterk in is. Binnen de Stellantis-groep hangt Fiat vast aan Citroën, maar de Italianen zien maar weinig overlap met de Fransen. “Wij kunnen de specialist in kleine auto’s zijn, Citroën heeft meer bestaansrecht in het D-segment, en daartussen is er altijd wel overlap mogelijk”, aldus François. De volgende modellen zullen dan ook Stellantis-platformen als basis gebruiken en daarmee het FCA-tijdperk finaal afsluiten.
Opvolger voor de Punto
De eeuwig populaire Fiat 500 – die er intussen ook als hybride en als volledig elektrische versie is – blijft natuurlijk in het gamma. Hij moet de komende jaren het gezelschap krijgen van een vervanger voor de 500X en de Panda. In het B-segment wil Fiat op termijn drie crossovers krijgen, waarvan er enkele hun inspiratie moeten halen bij de Centoventi, het conceptmodel uit 2019. Daarnaast maken de Italianen plaats voor een B-segmenter die volgend jaar al in de catalogus moet staan. Dat wordt een opvolger voor de Punto, maar die zal wellicht een andere naam krijgen. Intern binnen Stellantis zal hij concurreren met de Peugeot 208 en Opel Corsa, en dus ook hybride en elektrische aandrijvingen krijgen.
Bron: Autocar