Wanneer wordt een auto een icoon? Moeilijk te zeggen. Je kan er geen rationele formule in ontdekken. Het beste bewijs: de Panda leeft nog steeds in de schaduw van de Fiat 500, ook al vertellen de cijfers een ander verhaal.
7,5 miljoen
Wanneer je goed kijkt, is de Panda steeds beter geweest dan de 500. Hij is ruimer, slimmer, handiger, zuiniger, polyvalenter en – dit zal velen verbazen – ook populairder. Verspreid over de drie generaties Panda wist Fiat er al 7,5 miljoen exemplaren van te verkopen. Dat is bijna een miljoen stuks meer dan de 500. En ook hier tellen we de oude en de nieuwe 500’s samen. Sinds 2003 is de Fiat Panda de populairste stadsmus van Europa, voor de Fiat 500. Nochtans, wanneer je een mythische Fiat moet benoemen, zal de 500 steeds voor de Panda eindigen.
Giugiaro
Het is dus 1980 wanneer Fiat de Panda onthult op het Autosalon van Genève. De Panda is een kruising tussen een polyvalente 127, één van de meest briljante stadsmussen van zijn tijd, en de 126 die eigenlijk nooit meer was dan een Fiat 500 met een hoekige carrosserie. De Panda is een design van Giugiaro, vader van de eerste VW Golf. Hij houdt de hoekige vormen aan, een stijlkenmerk van die tijd. Maar er zit ook een stevig voordeel in: de Panda biedt echt plaats aan vijf inzittenden. En dan blijft er nog een stevige koffer over ook. Het interieur baadt in het licht, en dat allemaal in een autootje van 3,38 meter lang.
Het interieur is inventief samengesteld. Het dashboard is één blok plastic waarin enkele metertjes en bedieningsknoppen plaatsnemen. Daarnaast is een lange reep stof die voor kleur zorgt van de ene deur tot de andere. Ook de stoelen van de eerste modellen zijn erg slim: enkele buizen zorgen voor de structuur en de stevigheid, wat mousse daartussen zorgt voor een zachte ondergrond en het geheel is overtrokken met wat stof. Het is een comfortabele oplossing die weinig plaats inneemt en de prijs laagt helpt houden.
Puch
De Panda op zich is bekend, maar de Panda 4x4 is in de berglanden pas echt een mythe. Het is wachten tot 1984 op deze 5 centimeter hoger geplaatste Panda, met banden met dikke noppen en vierwielaandrijving van Steyr-Puch. De Panda wordt berggeit. Dankzij zijn lage gewicht (820 kilogram) en zijn korte wielbasis komt hij overal boven. Alleen zijn bodemspeling kan hem tegenhouden.
Er zijn nog interessante Panda’s geweest, zoals de Panda Elletra. Dit is een elektrisch aangedreven Fiat Panda uit 1990, die nu vooral de verdienste heeft om aan te tonen welke weg de elektrische auto sindsdien heeft afgelegd. Om al zijn batterijen kwijt te krijgen, moesten de achterste zitplaatsen er aan geloven. Anderzijds kwam hij met zijn loodbatterijen wel tot 200 kilometer en was hij in acht uur volledig volgeladen aan een gewoon 220 Volt-stopcontact.
De eerste generatie Fiat Panda loopt tot 2003. Een carrière van liefst 23 jaar en goed voor een verkoop van 5,5 miljoen exemplaren. Hij geeft de fakkel door aan een auto die eerst niet eens Panda zou worden genoemd.
100HP
Fiat wilde de opvolger van zijn succesnummer niet meteen dezelfde badge geven, en stelde daarom eerst de naam Gingo voor. Maar dat vond Renault te veel lijken op Twingo, waarna Fiat door de knieën ging en opteerde voor… Panda 2.
Je kan het wiel maar één keer uitvinden. De nieuwe Fiat Panda doet dus niets revolutionair, maar bouwt wel voort op hetzelfde recept: eenvoudig, praktisch, zuinig en goedkoop. Voldoende om hem opnieuw de populairste stadsauto van Europa te maken.
De Panda 2 is wel de enige Panda waarvan Fiat een sportieve versie gemaakt heeft. De 100HP werd in 2006 gelanceerd. 100 pk mag dan niet veel lijken, en de 100HP zag er ook niet zo sportief uit, maar hij bleek wel flink wat fun aan te bieden voor weinig geld. Met 100 pk is hij ook vandaag nog de krachtigste Panda ooit.
Elektrische toekomst
De derde generatie Fiat Panda dateert van 2012. Hij bleef trouw aan het Panda-DNA. Uiterlijk evolueert hij maar zacht van Panda 2. Wel kreeg hij een nieuwe generatie motoren. Deze zullen we vooral onthouden als de overgangs-Panda, want hij bestaat nu ook als mini-hybride. Dit maakt de Panda nog zuiniger.
En de volledig elektrische Panda? Die lijkt in de steigers te staan. Tenminste, dat is wat de Centoventi concept van het Salon van Genève in 2019 lijkt aan te geven. Die viel op door zijn eenvoudig, ruim en praktisch interieur. Hij heeft ook iets van de 127. Veertig jaar na datum lijken we klaar voor een nieuw hoofdstuk in de Panda-geschiedenis.