Toegegeven: ‘nieuw’ geldt in dit geval alleen voor de aandrijflijn. De Tipo en de 500X gaan namelijk al mee sinds respectievelijk 2015 en 2014, wat hen eigenlijk rijp maakt voor een nieuwe modelgeneratie. Daar zijn ze bij moederhuis Stellantis blijkbaar nog niet aan toe, want de modellen worden getrakteerd op wat misschien wel hun meest toekomstbestendige aandrijflijn kan gaan worden.
Slimme timing
Onder de motorkappen van deze Hybrid-modellen schuilt namelijk dezelfde aandrijflijn die we eerder al leerden kennen op de Jeeps Renegade en Compass e-Hybrid. Reken dus op een 1.5-litermotor op benzine die werkt volgens de Millercyclus, waarbij het blok door wat slimme timing in zijn kleppenspel een beetje brandstof weet te besparen. Bovendien krijgt hij bijstand van een compacte elektromotor die 20 pk en 55 Nm koppel aan de mix weet toe te voegen. Het totaalplaatje eindigt voor beide modellen op 130 pk en 240 Nm koppel, wat er meteen ook de krachtigste versies in de Tipo- en 500X-gamma’s van maakt. De aandrijflijn helpt die eerste naar de 100 km/u in 8,8 seconden, terwijl de crossover er 9,4 seconden over doet.
5 liter nabij
Het belangrijkste aan deze nieuwe motoren is natuurlijk hun verbruik, want dat schommelt in beide gevallen rond de 5 l/100 km. De Tipo haalt zelfs 4,7 l/100 km terwijl de 500X het met 5,1 moet stellen – nog steeds geen slecht cijfer voor een crossover-SUV. Volgens Fiat is hij daarmee trouwens 11% zuiniger dan de 1.3-litermotor die deze aandrijflijn bij de 500X vervangt. Je vindt de Tipo en 500X als Hybrid bij de dealer vanaf april dit jaar.