Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Fiat Tipo en 500X gaan de hybridetoer op

Iedereen moet op de CO2-uitstoot besparen, en dat geldt ook voor Fiat. Zij gaan Toyota achterna met een nieuwe zelfopladende hybride aandrijflijn voor de Tipo en 500X.

Toegegeven: ‘nieuw’ geldt in dit geval alleen voor de aandrijflijn. De Tipo en de 500X gaan namelijk al mee sinds respectievelijk 2015 en 2014, wat hen eigenlijk rijp maakt voor een nieuwe modelgeneratie. Daar zijn ze bij moederhuis Stellantis blijkbaar nog niet aan toe, want de modellen worden getrakteerd op wat misschien wel hun meest toekomstbestendige aandrijflijn kan gaan worden.

Slimme timing

Onder de motorkappen van deze Hybrid-modellen schuilt namelijk dezelfde aandrijflijn die we eerder al leerden kennen op de Jeeps Renegade en Compass e-Hybrid. Reken dus op een 1.5-litermotor op benzine die werkt volgens de Millercyclus, waarbij het blok door wat slimme timing in zijn kleppenspel een beetje brandstof weet te besparen. Bovendien krijgt hij bijstand van een compacte elektromotor die 20 pk en 55 Nm koppel aan de mix weet toe te voegen. Het totaalplaatje eindigt voor beide modellen op 130 pk en 240 Nm koppel, wat er meteen ook de krachtigste versies in de Tipo- en 500X-gamma’s van maakt. De aandrijflijn helpt die eerste naar de 100 km/u in 8,8 seconden, terwijl de crossover er 9,4 seconden over doet.

Fiat 500X Hybrid 2022

5 liter nabij

Het belangrijkste aan deze nieuwe motoren is natuurlijk hun verbruik, want dat schommelt in beide gevallen rond de 5 l/100 km. De Tipo haalt zelfs 4,7 l/100 km terwijl de 500X het met 5,1 moet stellen – nog steeds geen slecht cijfer voor een crossover-SUV. Volgens Fiat is hij daarmee trouwens 11% zuiniger dan de 1.3-litermotor die deze aandrijflijn bij de 500X vervangt. Je vindt de Tipo en 500X als Hybrid bij de dealer vanaf april dit jaar.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Dongfeng-Box-Belgie-2024 01

Elektrische Dongfeng Box is Mini-rivaal voor 22.400 euro

Autonieuws
Porsche-Taycan-GTS-01

Opgefrist: Porsche Taycan GTS wil je hebben, Taycan 4 moet je hebben! (2024)

Autonieuws
Research-Intro

We kopen steeds vaker een jonge tweedehands (en elektrisch)

Autonieuws
Ontdek meer