De Fiat Tipo verscheen na enkele jaren afwezigheid in 2016 weer op het toneel. Hij debuteerde in drie koetswerkvarianten: als vierdeursberline, vijfdeurs en als break. Het zijn vooral die twee laatste versies die bij ons populair zijn, maar ze belanden alle drie wel opnieuw op de tekentafel. Fiat houdt de wijzigingen al bij al bescheiden: we zien een nieuwe voorkant met een ander radiatorrooster, nieuw Fiat-logo, een fris stel koplampen en een andere bumper. Tel daar nog enkele nieuwe velgsets bij in 16 en 17 duim en enkele nieuwe koetswerkkleuren, en je hebt de belangrijkste wijzigingen op een rijtje.
Ook binnenin zit het hem in de details. De zetels kregen een nieuw ontwerp, terwijl er aan het dashboard allerlei zaken werden gefinetuned. Fiat installeert bijvoorbeeld een digitaal instrumentenpaneel en een nieuw infotainmentsysteem, dat opgewaardeerd werd naar Uconnect 5 en dat je via een touchscreen van 10,25 duim bedient. Het stuur en het paneel voor de klimaatregeling kregen eveneens een nieuw ontwerp.
Crossover-Cross
Fiat kan tot slot niet achterblijven op trends, en dus ontsnapt deze Tipo niet aan een meer avontuurlijke variant. Die heet Tipo Cross, gebruikt de vijfdeursversie als basis en geeft hem een stoerdere aankleding, met onder meer aangepaste bumpers en een ophanging die de Tipo leent van de 500X. Die krikt de rijhoogte van de Tipo Cross met zo’n 4 centimeter op.
Deze Cross en de andere gefacelifte Tipo’s bieden op dit moment bij hun lancering drie motoren aan: een benzine en twee diesels. De benzinemotor is een kleine 1.0-driecilinder met 100 pk. De dieselmotoren hebben de vertrouwde 1.6 Multijet als basis, en produceren respectievelijk 95 en 130 pk.