De Fiat E-Ulysse is onthuld, en die lijkt op het eerste gezicht sterk op een model dat de Italianen een paar maanden eerder al aan de wereld toonden: de Scudo. Dat is dan ook geen toeval, want de E-Ulysse deelt zijn platform en grotendeels zijn carrosserie met die Scudo, die op zijn beurt vertrouwt op een basis die ook onder de busjes van concerngenoten Opel, Peugeot en Citroën schuilt. Er is echter een twist, want net als alle andere civiele versies van deze gedeelde personenbus is ook de E-Ulysse enkel verkrijgbaar met een zuiver elektrische aandrijflijn.
Tot 330 kilometer
Zo wordt de Fiat voorzien van een elektromotor met 136 pk en 260 Nm koppel, die zijn kracht richting de voorwielen stuurt. Zijn stroom haalt hij uit één van de twee beschikbare accupakketten. Zo kan je de E-Ulysse ofwel met een batterij van 50 kWh bestellen, ofwel met eentje van 75 kWh. Met die laatste onder de bodem moet je zo’n 330 kilometer ver geraken, en dankzij een snellaadcapaciteit van tot 100 kW is je accu aan de juiste lader weer voor 80% gevuld in 45 minuten.
Van Shuttle tot Living Room
Daarnaast krijg je ook twee keuzes qua lengte en qua zitplaatsen. De kleinste E-Ulysse meet 4,95 meter en zijn grote broer heeft een lengte van 5,3 meter. Ongeacht het formaat dat je kiest, kan je de Fiat ofwel met zeven ofwel met acht zitplaatsen laten uitrusten. De zevenpersoonsversie heet dan ‘Living Room’ en biedt wat meer ruimtegevoel, naast een interieur dat je op 16 verschillende manieren kan inrichten. De ‘Shuttle’-versie met acht stoelen houdt het op 12 configuraties, en is meer gericht op kwantiteit. De E-Ulysse biedt echter in elke vorm een mooie uitrusting, met standaard 17-inchvelgen en automatische airco in drie zones en tegen betaling ook lederen bekleding, smartphoneconnectiviteit en een elektrisch bediende achterklep.
Wijze voorouder
Het is trouwens niet de eerste keer dat Fiat een ruimtewonder onder de noemer ‘Ulysse’ aan de wereld toont, en al helemaal geen primeur dat die zijn onderstel met voormalige PSA-producten deelt. In 1994 kwam namelijk de eerste generatie van de Ulysse op de markt, die samen met de Fransen ontwikkeld werd en dus ook een versie met Peugeot- en Citroën-logo kreeg. Tegenwoordig werken al deze constructeurs natuurlijk samen onder de Stellantis-vlag, maar destijds leefden ze nog compleet afgezonderd van elkaar. Zie de oer-Ulysse dus gerust als een voorteken…