Een nieuwe 3 is voor BMW niet zomaar een auto, maar nog steeds de ruggengraat van het bedrijf. En te oordelen aan het spektakel rond de hoofdzetel bij de lancering, is dat ook voor de zesde generatie 3-serie nog steeds het geval.
5-serie
Op de echte lancering is het nog wachten tot februari 2012, maar we konden hem nu alvast voor het eerst in levende lijve ontmoeten en aan een onderzoekende blik onderwerpen. Uiterlijk hebben de BMW-designers zich laten inspireren op de 5-serie. Dit betekent ook dat de algehele aanpak veel conservatiever is dan in het Bangle-tijdperk. De lichbtlokken vooraan, die aansluiten op de niertjes, bezorgen hem een priemende blik. De gewelfde motorkap straalt (paarden)kracht uit en in de zijruiten achteraan is de bekende ‘Hofmeister’ knik ingewerkt. De achterlichten – uitsluitend led’s – hebben een L-vorm gekregen.
480 liter koffer
Zoals we vorige keer meldden, is de nieuwe 3-serie 10 cm gegroeid in de lengte, tot 4,62 meter. Aan de binnenkant levert het 5 cm winst op voor de inzittenden. Vooral op de achterbank maakt dat een wezenlijk verschil, want tot nu bleef ruimte een achilleshiel voor de 3-serie. Toch blijven ook nu de inzittenden vooraan het best ‘gesoigneerd’. De koffer slikt nu overigens 480 liter aan bagage, terwijl de achterbank neer kan in 3 delen en langere voorwerpen zo ook kunnen worden getransporteerd.
De cockpit is opnieuw in de richting van de bestuurder gedraaid. De lay-out is herkenbaar BMW en de afwerking lijkt op het eerste gezicht topklasse. BMW heeft ook hier voor de ‘black panel’ technologie gekozen, waarbij de instrumenten pas zichtbaar worden na het starten. De brede middenconsole is een klassieker intussen, met bovenaan plaats voor het iDrive-scherm, terwijl de bedieningsknop rechts naast de versnellingspook te vinden is.
Viercilinder turbo
Onder de motorkap krijgen we voor het eerst te maken met een viercilinder turbobenzine. Hij zal als 328i door het leven gaan, hoewel hij slechts over 2 liter longinhoud beschikt. Met 245 pk zal hij niet voor ieders beurs zijn weggelegd. Al volgt reeds vrij snel na de lancering de 184 pk krachtige 320i, met dezelfde motor.
Diesel
Ook de 335i zescilinder is een turbo (306 pk), net als de diesels. Er is een 320d met 184 pk, en een voor onze markt beter geschikte Efficient Dynamics spaarversie met 163 pk. Nog in de loop van volgend voorjaar debuteren ook een 316d (116 pk) en een 318d (143 pk). Zescilinder diesels zijn eveneens gepland. In de herfst staat tenslotte een hybride gepland, onder de badge ‘ActiveHybrid’. Active staat hier voor bijzonder actief, want de zes-in-lijn benzine en de elektromotor samen zijn goed voor 340 pk, identiek aan wat BMW in de 5-serie ActiveHybrid voorstelt. Maar met een gemiddeld verbruik van 6,4 l/100 km is hij even zuinig als de 328i. De 320d krijgt een verbruik van 4,6 liter opgekleefd, de Efficient Dynamics Edition komt rond met 4,1 l/100 km.
Meer comfort
Natuurlijk moet een 3-serie dynamisch een koploper blijven. BMW heeft daarvoor een gezonde basis gelegd door 45 kilogram gewicht te besparen, ook al is de auto gegroeid. Dat gewicht is trouwens 50/50 over de assen verdeeld. De achteras is nieuw ontwikkeld en moet de 3 comfortabeler laten rijden. Voor het eerst kan de koper opteren voor verschillende rij-instellingen van zijn 3-serie. Met een druk op de knop kan hij switchen tussen sport, sport+ en comfort, terwijl een ecostand door onder meer een wijziging van de respons van het gaspedaal een besparing tot 20% moet kunnen opleveren.
Duitse prijs
Voor het eerst zal BMW 3 afwerkingsniveaus aanbieden: Sport Line, Modern Line en Luxury Line. Het interieur verschilt. Zo krijgt Sport Line rode stiknaden, is er meer chroom bij Luxury Line en aluminium in het geval van Modern Line. Uiterlijk kan je ze uit elkaar houden door het radiatorrooster. Dat heeft een zwarte rand in Sport Line, aluminium-satijn in Modern Line en chroom in Luxury Line. Vanaf de zomer wordt bovendien een M-sportpakket aangeboden. Naar Belgische prijzen hebben we nog het raden, maar doorgaans zijn die nog iets hoger dan de Duitse door de hogere BTW. In Duitsland zal een 320d 35.350 euro kosten, de 328i kost 37.400 euro en de 335i 43.600 euro. En dan moet je nog aan de optielijst beginnen.