De Jaguar F-Type Coupé is terzelfder tijd voorgesteld in Tokio en in Los Angeles. Vooral op die laatste plek zie je hem meteen in het straatbeeld schuiven. Het zou ons niet verbazen mocht hij in de filmhoofdstad een bijzonder goede carrière tegemoet gaan.
Dynamiek
De F-Type Coupé heeft geen nood aan verwijzingen naar het verleden. Hij oogt lekker hedendaags en puurt volop uit de actuele designtrucjes, zoals de led-dagrijlichten die overlopen in de wielkasten. Of de koelopeningen in de motorkap. Achteraan verbergt hij een diffusor, die werkt in combinatie met ofwel de centrale uitlaat, dan wel met de twee dubbele uitlaten van de V8.
De Coupé neemt dezelfde motoren over als de roadster. De V6 is dus beschikbaar met 340 pk/450 Nm, of als V6 S met 380 pk/460 Nm. De aluminium carrosserie houdt hem licht, wat zich vertaalt in sprinttijden tussen 5,3 en 4,9 seconden, terwijl de top van de V6 tussen 260 en 275 km/u bedraagt. Het verbruik schommelt volgens Jaguar rond 9 l/100 km.
En de R?
Met de Coupé krijgen we voor het eerst ook de R-versie te zien. Daarbij wordt de V8 dankzij een krachtige compressor tot 550 pk en 680 Nm aangepord. Hij haalt 100 in 4,8 seconden en moet bij 300 km/u ingesnoerd worden. Het verbruik bedraagt dan 11 liter.
Naast een steviger ophanging, 20-duimsvelgen en een actief sperdifferentieel, beschikt de R ook over ‘torque vectoring by braking’, dat het voorwiel aan de binnenkant van de bocht meer specifiek afremt om snediger insturen te bekomen. Bovendien krijg je in de R nog de regelbare ophanging mee. De S en de R kunnen in optie worden uitgerust met keramische remschijven.
De Coupé laat zich kenmerken door zijn kofferinhoud van 407 liter. Hij is de goedkopere keuze in het gamma, zo’n 6.400 euro minder dan de roadster.