Porsche verkoopt meer Cayennes dan andere modellen samen. Hij mag de steen des aanstoots zijn van veel Porsche-fanaten, met zulke cijfers valt er niet veel te discussiëren. Porsche wil het verhaal nu nog eens overdoen in een lager segment, met een herwerkte versie van de Audi Q5. Porsche bereidde zijn fabriek in Leipzig voor op 50.000 stuks. Dat moeten er op termijn jaarlijks 200.000 worden.
20 cm korter
De Porsche Macan is 4,68 meter lang, wat 20 cm korter is dan een Cayenne. Zijn neus heeft veel weg van de grote broer. De smalle lichtblokken achteraan geven hem meer eigen identiteit. Aan de binnenkant heeft hij eveneens die dominante middentunnel vol knopjes, terwijl de klokken typisch Porsche zijn. Leder en carboninleg brengen een sportieve toets. Natuurlijk bevindt het startslot zich links van het stuur.
Sterke basis
Eigenlijk begint de Porsche Macan waar de Audi Q5 stopt. Zo is er een SQ5 TFSI met 354 pk. De Macan S moet met 340 pk maar weinig onderdoen. De 3.0 V6 kan bovendien nog eens versterking inroepen van twee turbo’s, die dan het vermogen richting 400 pk stuwen. Hij haalt dan 266 km/u. Zonder die turbo’s bedraagt de top 254 km/u. Let wel, de Audi is begrensd bij 250 km/u.
Qua diesel is er geen verschil: een 3.0 V6 met 258 pk, goed voor een gemiddeld verbruik van 6,1 l/100 km. Dat er nadien nog een instapmodel onder de Macan S zal volgen, is duidelijk. Net zoals er GTS, Turbo S en hybride modellen in de pijplijn zitten.
Standaard krijgen alle Macans vierwielaandrijving en een dubbele koppelingsbak. De S en diesel kosten in Duitsland 57.930 euro, terwijl een turbo 79.826 euro moet kosten. Bij ons wordt dat nog iets meer.