Land Rover doet het verre van slecht. Dat is niet alleen te danken aan het waanzinnige succes van de Evoque. Ook de Range Rover blijft scoren. Het nieuwe model moet die tendens bevestigen met een opgefriste look, een gunstiger verbruik en nog meer verfijning en luxe aan boord. Uiteraard bleven de offroad-capaciteiten van de moeder aller premium SUV’s intact met een verbeterd Terrain Response systeem.
Iconische look
Ook de jongste generatie moet je geen twee keer bekijken om er overtuigd van te zijn dat je oog in oog staat met een Range Rover. Het nieuwe model behield zijn iconische trekken met de vlakke motorkap, de zijdelingse ventilatiesleuven (die ondertussen zuiver decoratief zijn) en de zwevende daklijn. Toch hebben de ontwerpers flink geschaafd aan het design, want ook al werd de SUV iets langer, toch oogt hij compacter. Dat heeft veel te maken met het gavere lijnenspel en nieuwe accenten, als de om de hoeken getrokken lichtblokken, waardoor de Range veel gestroomlijnder lijkt. Dat is trouwens geen illusie, want de Cw-waarde werd 10% gunstiger. Ook de gestuurde lamellen in het radiatorrooster en de adaptieve luchtvering, die het koetswerk 12 mm doet zakken vanaf 100 km/u, leveren een bijdrage tot het aerodynamische profiel van de wagen.
Efficiëntie
Kortom, efficiëntie staat voorop bij het nieuwe model, dat gebruik maakt van een superlicht aluminium chassis en enkele zuinigere motoren kreeg. Zo werd de 258 pk sterke 3 liter TDV6 aan het gamma toegevoegd en volgt er weldra nog een dieselhybride, naast de bekende 4.4 SDV8 en 5.0 V8 Supercharged benzine. Alle motoren functioneren zuiniger en schoner, maar uiteraard scoort de TDV6 (als enige met een start-stopsysteem) het best met een verbruik van 7,5 l/100 km en een CO2-uitstoot van 196 gr/km. Het blijft natuurlijk uitkijken naar de lancering van de hybride versie in 2013, die door een combinatie van een turbodiesel (waarschijnlijk een variante van de TDV6) en een elektromotor met een CO2-uitstoot van 169 gr/km zal uitpakken! Niet slecht voor een SUV van dit kaliber die nog steeds ruim 2 ton weegt.
Rijdend salon
Range Rover staat voor luxe en verfijning en dat plaatje klopt nog steeds als een bus. Zeker in de topuitvoering ‘Autobiography’ waan je je in een rijdend salon. De twee individuele lederen stoelen achteraan zijn ware fauteuils, die één meter beenruimte bieden, echt in alle richtingen verstelbaar zijn en zelfs een massagefuncties bezitten. Een glaasje champagne? Geen probleem, die haal je uit het koelkastje. Een streepje muziek? Daarvoor zorgt de Meridian hifi Daarvoor zorgt de Meridian hifi met een vermogen van 1.700 W. Een blik op de sterrenhemel? Kijk gewoon naar boven door het panoramische dak. Uiteraard zijn de meeste van deze snufjes niet standaard op de Range Rover. Maar dat is voor het geviseerde publiek geen probleem, aangezien er traditioneel meer topuitvoeringen dan basisversies worden verkocht. Het aanbod reikt van de 3.0 TDV6 die 91.200 euro kost, tot de 5.0 V8 ‘Autobiography’ waarvoor 129.900 euro moet worden neergeteld.