De nieuwe Touareg lijkt vooral lager. Dat klopt, want hij meet met zijn 1,71 meter 2 centimeter minder dan het vorige model. Die indruk wordt versterkt door de tot 4,8 meter (+ 4,3 cm) toegenomen lengte. Meer auto, maar 200 kilogram minder gewicht. Dat én de verbeterde stroomlijn doen het gemiddeld verbruik met 20 procent dalen ten opzichte van de vorige generatie.
Hybride
Onder de motorkap verbaast VW met een hybrideversie van de Touareg, die de plaats inneemt van de benzine V8. Als aandrijfgroep vertrekt VW van de direct ingespoten V6 turbo benzine (bekend uit de Audi S4). Die is goed voor 333 pk, waar nog 47 elektrische pk’s bijkomen. De Touareg Hybrid kan tot 50 km/u halen op de elektromotor alleen. Dankzij zijn achttrapsautomaat blijft het verbruik beperkt tot 8,2 l/100 km (CO2: 193 gr/km).
800 Nm koppel
De basis benzinemotor wordt een 3.6 V6 met 280 pk. Basis diesel is een V6 met 240 pk en 550 Nm koppel. Hij verbruik 7,4 liter (CO2: 195 gr/km). Topper is de nieuwe 4.2 V8 TDI met 340 pk en 800 Nm koppel (9,1 liter, 239 gram). Voor asfaltgebruik moet volgens VW de 4Motion vierwielaandrijving volstaan. Maar wie het ruwe terrein op wil, kan die Haldexkoppeling laten vervangen door een echte transferbak en vergrendelbare differentiëlen met het ‘Terrain-Tech’ pack.
Op gegevens over prijs en marktintroductie is het nog wachten.
Bent u op zoek naar een tweedehands VW ? Zie onze VW occasies.