Tegen 2050 wil de Europese Unie koolstof-neutraal zijn, en tegen 2030 moeten de CO2-emissies al met 50 tot 55 procent achteruit. Dat zijn de doelstellingen die de EU wil nastreven, met verregaande implicaties voor individueel vervoer. De belangrijkste vraag die oldtimereigenaars zich stellen: zijn er uitzonderingen op die regel mogelijk, zodat auto’s met een historisch karakter toch nog de weg op mogen? Het antwoord van FIVA: we werken eraan, maar er zijn nog geen garanties.
Hoe?
FIVA probeert van de Europese Unie een regeling te bekomen die oldtimers toelaat om toch te blijven rondrijden. In eerste instantie probeert FIVA vooral een kader te verkrijgen waarbinnen oldtimers zonder veel beperkingen mogen rondrijden, “maar het is mogelijk dat we in de toekomst over specifieke ‘oldtimerdagen’ zullen spreken wanneer oude auto’s de weg op mogen”, horen we bij voorzitter Tiddo Bresters en lobbyist Andrew Turner. Belangrijk daarbij is de beperkte impact die oldtimers op het milieu hebben. “Gemiddeld rijden onze leden – en dat zijn er toch 2 miljoen – minder dan 1.500 kilometer per jaar met hun oldtimer. In 60 procent van de gevallen spreken we zelfs over minder dan 1.000 kilometer per jaar”, aldus Bresters. “96 procent rijdt op benzine, slechts 4 procent zijn dieselvoertuigen.”
Unesco
Fiva vond in de Unesco een bondgenoot om oldtimers te beschouwen als historisch waardevol erfgoed, binnen volgende definitie: oldtimers zijn minstens 30 jaar oud, het gaat om modellen die niet langer in productie zijn, en de auto’s worden in hun originele staat bewaard. Dat laatste maakt het meteen moeilijk om een statuut te vinden voor oldtimers die een elektrische motor krijgen. Om een plaats op de weg te verkrijgen, wil FIVA daar nog een criterium aan toevoegen: dat oldtimers niet voor dagelijkse verplaatsingen worden gebruikt. Een goed punt, dat het huidige misbruik van sommigen van O-platen countert.
Uniforme regelgeving
De FIVA is ervan overtuigd dat een regeling haalbaar is. “Onze oldtimers zijn anders dan gewone voertuigen. Bij ons gaat het om het transport van emotie”, stelt Bresters. “We vinden ook argumenten binnen de ‘green oath’ die de EU zich wil opleggen: doe geen kwaad aan het milieu. Onze cijfers maken duidelijk dat onze auto’s het milieu niet schaden. We hebben er goede hoop in dat we een uitzondering kunnen verkrijgen voor oldtimers. Het kan zijn dat we daarbij zullen moeten spreken over een compensatie van de uitstoot.” Daarbij wil FIVA ook een uniform kader zien dat lage emissiezones (LEZ) over heel de EU regelt, “want momenteel hanteert elke stad een ander reglement. Op dit moment heerst alleen maar verwarring, we hopen een uniforme invulling van de LEZ te kunnen bereiken, met plaats voor oldtimers natuurlijk.”
Youngtimers?
Het is duidelijk en vanzelfsprekend dat alle aandacht naar oldtimers gaat. Maar wat met de oldtimers van morgen? Terzelfder tijd een kader creëren voor hobbyvoertuigen van minder dan 30 jaar oud lijkt momenteel niet aan de orde. Via een kilometerheffing en de jaarlijkse technische controle zou nochtans vrij makkelijk een apart statuut kunnen worden gecreëerd voor auto’s die bijvoorbeeld maximaal 3.000 kilometer per jaar afleggen, iets wat in het Waalse voorstel voor kilometerheffing op tafel ligt. (Foto's: Zoute Grand Prix)