Het is geen staatsgeheim: de Ford F-150 is de onbetwiste verkoopsleider in de Verenigde Staten. De enorme pick-up associëren wij vaak met een grote V8 onder de kap en een cowboy achter het stuur. Ford doorprikt die bubbel nu en laat ons de eerste volledig elektrische versie van zijn ultrapopulaire pick-up zien. Het merk laat zelfs zien dat het meer heeft gedaan dan zomaar de benzinemotor vervangen door een elektromotor.
571 pk en 482 kilometer
Het ladderchassis blijft overeind, maar deze nieuwe F-150 Lightning krijgt een motor op elke as, een onafhankelijke ophanging op elk wiel en een zware batterij. Ford lost nog geen informatie over de grootte en of het om een of meerdere batterijpakketten gaat. Wel geeft het merk een maximaal rijbereik op van 482 kilometer.
Ook het vermogen van de motor mogen we al weten. Of liever: van de motoren, want er komen twee vermogensversies. Een van 432 pk en een van 571 pk. Beide zijn goed voor 1.051 Nm koppel. In zijn krachtigste versie heeft de F-150 Lightning amper 4,5 seconden nodig om naar 100 km/u te sprinten. Het koppel is ook ruim voldoende om probleemloos een grote Airstream-caravan te trekken. De Ford mag bovendien tot 4,5 ton slepen.
Extra koffer
Met de overstap naar elektrisch hebben de Amerikaanse ingenieurs de vrije ruimte door het verdwijnen van de benzinemotor anders benut. Onder de motorkap zit voortaan een grote opbergruimte van 400 liter. Praktisch: die ruimte is waterbestendig en voorzien van een drainagegat, USB-poorten en zelfs stopcontacten die 2,4 kW aan vermogen leveren. De F-150 Lightning kan bovendien elektriciteit leveren aan woningen bij stroomonderbrekingen. Met een volle batterij houdt de Ford dat tot drie dagen vol.
En de prijs? Met alle opties en de krachtigste motor moet de F-150 Lightning zo’n 73.000 euro kosten... in de Verenigde Staten. Naar Europa komt de Ford niet. Of toch niet via de officiële weg...