Net zoals zijn voorgangers blijft de huidige generatie Fiesta één van de leukst sturende rakkers in zijn segment. Met vijf jaar op de teller is het tijd voor een bijpuntsessie. Met meer power voor de ST en technologische praal voor het gehele gamma.
Let there be LED
Een facelift? Dan kan je er prat op gaan dat een automerk een nieuwe voorbumper uit haar hoed tovert. Niet anders voor de Fiesta facelift! Die krijgt een subtiel opgefrist smoelwerk aangemeten met een nieuwe grille die verder neerwaarts loopt, een meer geaccentueerde bumper en nagelnieuwe koplampen die standaard LED-techniek vervatten. Het logo van Ford mag trouwens terug in de grille in plaats van op de motorkap.
Lopen we verder langs de flank en derrière, dan is het met het vergrootglas zoeken naar de verschillen. Er zijn alvast 7 nieuwe velgdesigns en 2 nieuwe lakkleurtjes die present tekenen. De achterlichten, die zijn voortaan een stuk donkerder als je voor de LED-exemplaren kiest. Stilaan uniek is dat je ook de facelift nog kan verkrijgen als driedeurs. Want de meeste concurrenten hebben dat koetswerktype naar de eeuwige jachtvelden gestuurd.
Digitalisatie
Binnenin de Fiesta voert Ford enkele kleine - maar leuke - wijzigingen door. Te beginnen met het digitale instrumentarium van 12.3-duim dat voortaan optioneel te verkrijgen valt op de Fiesta. Daarnaast herkent de Fiesta voortaan via een nieuw veiligheidsnufje dat je langs de verkeerde kant een enkelrichtingstraat in rijdt. Handig voor de verstrooide chauffeur. De ST-versie krijgt tenslotte nieuwe stoelen met meer laterale steun en geïntegreerde hoofdsteunen.
Die ST beschikt nog steeds over de 1.5-liter driecilinder turbobenzine maar ziet de kracht van die motor wat stijgen. Op pk-vlak houdt ‘ie vast aan 200 stuks, het koppel stijgt evenwel van 290 Nm naar 320 Nm. De reguliere modellen beschikken dan weer over de gekende 1-liter driecilinder met 100 pk dan wel 125 pk voor een milde-hybride-variant. Op de internationale markt is er ook nog een versie van die driecilinder met 155 pk. Prijzen zijn er op het moment van schrijven nog niet.