Geen stekker voor deze Fiesta, wel een elektrische upgrade voor de 1-liter driecilinder turbobenzine van het merk. Die kan uitgerust worden met een riemaangedreven startmotor/generator die tijdens het remmen energie kan recupereren in een kleine accu van 48 volt.
In mensentaal graag
Wat dat juist in mensentaal wil zeggen? Minder verbruik en een kleinere CO2-uitstoot. Al is er meer aan de hand. Want dankzij de beperkte extra push van de “elektromotor” kan Ford een grotere turbo installeren op de driecilinder. Waardoor hij pittiger voor de dag kan komen. Specifiek kan je de Fiesta MHV krijgen met 125 of 155 pk.
Het koppel bedraagt maximaal 240 Nm (waarvan tot 24 Nm van de elektromotor kan komen). Belangrijker is natuurlijk dat er in de lage toeren tot 50% extra koppel aanwezig is door het duwtje van de elektromotor.
Streepje zuiniger
Dat duwtje laat zich vooral merken in het verbruik. Want omdat de benzinemotor minder hard moet werken, daalt het normverbruik. Ford spreekt van een gemiddeld verbruik van 4 l/100 km (5l/100 km in WLTP) en een CO2-uitstoot van 91 g/km (112 gram in WLTP). Vergelijk je met de klassieke ecoboost met 125 pk, dan merk je dat deze milde hybride zo’n 10% zuiniger voor de dag komt.
De milde hybrideversie vervangt de bestaande 100 en 140 pk variant van de 1-liter Ecoboost. Liever zonder elektrohulp? Dan schuift Ford ook een 95 en 125 pk sterke driecilinder benzine naar voren. Op dieselvlak is er dan weer de 1.5-liter TDCi met 85 pk. Voor de sportievelingen is er tenslotte de Fiesta ST met 200 pk uit zijn 1.5-liter driecilinder turbobenzine.