De huidige generatie van de Ford Focus is ruim drie jaar op de markt. In autotermen betekent dit dat een facelift zich aandient. In eerste instantie is die uiteraard visueel. Herkennen doe je de geüpdatete Focus meteen aan het blauwe ovaalvormige logo. Dat prijkt niet meer vooraan op de motorkap, maar zie je voortaan in het radiatorrooster.
Alles achter scherm
Dat rooster krijgt voortaan een afzonderlijke afwerking voor elke uitvoering (Connected, Titanium, ST-Line en Active), terwijl de lichtblokken vooraan en achteraan hertekend werden. Vooraan gebruiken ze standaard ledtechnologie en worden de mistlampen in de lichtblokken geïntegreerd. De Vignale- en X-pakketten zijn nu op meer uitvoeringen beschikbaar.
In het interieur gaat Ford voortaan mee met de trend om alles achter een scherm te stoppen. De knoppen voor de klimaatregeling zitten nu achter het 13,2 duim grote infotainmentscherm, dat op de meest recente versie van Fords software draait: SYNC 4. Daardoor is spraakondersteuning mogelijk, net als over-the-air-updates. Ook de rijhulp wordt uitgebreid, en er is zelfs een melding voor wanneer je kinderen of dieren op de achterbank zou vergeten: de rear occupant alert.
Milde hybride
Onder de motorkap heeft Ford geen grote wijzigingen doorgevoerd. Nog geen full hybrid of plug-inhybride dus, maar wel nog steeds de milde hybride 1.0 EcoBoost van 125 en 155 pk. Naast een manuele versnellingsbak met zes verzetten kan het blok nu ook worden gekoppeld aan een Powershift-versnellingsbak met dubbele koppeling. De 1.0 EcoBoost is er ook zonder milde hybride ondersteuning op de instapversie van de vernieuwde Focus. Hij is dan 100 pk sterk. De 1.5 EcoBlue van 120 pk blijft eveneens in het aanbod.
Ook de sportieve Focus ST wordt niet vergeten. Hij ondergaat dezelfde visuele wijzigingen, en voegt er de felgroene Mean Green-koetswerkkleur van de Puma ST aan toe, net als een stel nieuwe Performance-sportzetels. De vernieuwde Focus krijgt een prijskaartje mee van 24.245 euro, de breakversie Focus Clipper kost minstens 25.245 euro.