Die eerste overwinning van Ickx was meteen de laatste van vier overwinningen op een rij voor de Ford GT40. De John Wyer Ford GT40 in de iconische Gulf-kleuren had het jaar voordien ook al gewonnen, met Lucien Bianchi en Pedro Rodriguez achter het stuur. Maar voor 1969 dichtte niemand de GT40 een kans toe, vooral omdat Porsche uitpakte met de monsterlijke Porsche 917.
Protest
Ickx was de risico’s beu die de traditionele start met zich bracht. De piloten renden toen over de piste naar hun auto, om vervolgens weg te scheuren. Maar in hun haast was er geen tijd om de veiligheidsgordels aan te doen. Daar komt het nu toch niet op aan in een race van 24 uur, vond Ickx.
Om zijn ongenoegen duidelijk te maken, wandelde hij over de piste, deed zijn gordels om en vertrok als allerlaatste. Nog in de eerste ronde verongelukte John Woolfe met zijn Porsche 917. Hij had geen gordels aan en werd uit de auto geslingerd. Er is nooit meer een start met lopende piloten gegeven.
Laatste ronde
Niet alleen zorgde Ickx voor ophef bij de start, hij slaagde er ook nog eens in om samen met Jackie Oliver de nummer 6 Ford GT40 naar de leiding van de wedstrijd te rijden. Pas in de laatste ronde wist Ickx de strijd in zijn voordeel te beslechten. Later deze week brengen we u het volledige verhaal van die race, uit de mond van Jacky Ickx.
Vanina Ickx
Ford Belgium wilde de verjaardag van deze overwinning de nodige luister geven. Op vraag van de Belgische invoerder van het merk, zakten liefst 72 Ford GT’s af naar Spa voor een ereronde in aanwezigheid van Jacky Ickx. Daar waren zowel jaren ’60 GT40’s bij, replica’s en moderne GT’s uit de 2005 en de derde generatie. Een indrukwekkende colonne die in de marge van de Spa Six Hours oldtimerrace over het circuit trok. Ickx zelf zwaaide met de vlag, het was zijn dochter Vanina die aan het stuur van een replica GT40 in Gulf-kleuren als laatste vertrok en als eerste toekwam.