Het zijn duistere dagen voor fans van sportieve hatchbacks bij Ford. Want zowel de Fiesta als Focus zijn genadeloos op pensioen gestuurd om plaats te maken voor (elektrische) suv’s en crossovers. Daardoor is het ook finaal gedaan voor de Focus ST. Of toch niet helemaal. Geloof je in reïncarnatie?
Focus ST wordt… pick-up?!
Amerika is het pick-upcontinent bij uitstek. Naast de grotere F-150, hebben ze daar ook een kleiner broertje voor de bij ons gekende Ranger. Die Maverick is in de basis een braaf werkpaard met voorwielaandrijving. De Maverick Lobo giet echter een scheut pikante saus over dat recept.
Dat zie je bij de eerste aanblik al natuurlijk. De Maverick Lobo krijgt een lagere ophanging, dikke 19-duims turbinevelgen en een blauwe koetswerkkleur die nog niet zo lang geleden trots stond te schitteren op een Focus ST. Ook van die Focus ST komen de remmen vooraan en de automatische versnellingsbak. De aangepaste dempers komen dan weer van het offroadpack van de Maverick, terwijl de stuurinrichting uit een Europese Kuga werd gesleurd en er ook nog onderdelen van de Mustang Mach-e hun weg vinden. Het monster van Frankenstein op wielen? Je kijkt er misschien wel naar.
Hoeveel pk?
Onder de kap maakt de Ford Maverick Lobo gebruik van een 2-liter viercilinder turbobenzine van 238 pk en 357 Nm koppel. Een blokje dat waarschijnlijk met twee vingers in de neus richting de 300 pk kan worden getild. Omdat Ford weet dat eigenaars hier nét wat wilder mee te werk zullen gaan dan met een standaard Maverick, krijgt de Lobo standaard een grotere intercooler en oliekoeler voor de automaat.
Om het verhaal helemaal pijnlijk te maken: met een basisprijs van 33.000 euro lijkt deze Maverick Lobo ook nog eens een koopje! De Focus ST mag dan wel geen opvolger krijgen, hij krijgt een spiritueel opvolger in de vorm van deze Maverick Lobo. Of zien we dan spoken?