Liefhebbers van de Mustang kennen de Mach 1 natuurlijk al langer. Eind jaren 60 en in de jaren 70 maakte die grote sier als de opgepepte versie van de Mustang. Begin jaren 2000 haalde Ford de naam Mach 1 nog eens van onder het stof, maar intussen is hij alweer 17 jaar verdwenen.
Tot nu, want Ford laat weten dat het de nieuwe Mustang Mach 1 ook in Europa zal verkopen. Weliswaar in een iets ‘bravere’ versie: in Noord-Amerika is hij immers goed voor 487 pk, wij moeten het stellen met ‘amper’ 460 pk en 529 Nm. Evenveel als de Mustang Bullitt dus. En net als die Bullitt krijgt ook deze Mach 1 enkele mechanische aanpassingen van de Shelby GT350. De rode zone van de V8 wordt in de Mach 1 verhoogd naar 7.500 tpm.
Manueel of automaat
Al dat vermogen wordt standaard via een manuele zesbak naar de achterwielen gestuurd. Een sperdifferentieel tussen de achterwielen moet het vermogen deftig aan de grond krijgen, terwijl een tussengasfunctie en ‘flat-shift’-functie – waarbij je je voet niet van het gas hoeft te halen bij het opschakelen – standaard zijn. Wie wil, kan nog steeds kiezen voor de tientrapsautomaat, die specifiek voor deze Mach 1 werd afgesteld.
Visueel herken je de Mach 1 aan zijn opschrift, terwijl Ford ook een ander radiatorrooster monteerde, net als een splitter en grotere luchtinlaten voor de luchtstroom en koeling. Achteraan herkennen de fans de diffusor van de Shelby GT500, in totaal levert deze Mach 1 22 procent meer neerwaartse druk dan een gewone Mustang. Ook de adaptieve MagneRide-ophanging en stuurinrichting werden onder handen genomen.
Beperkte oplage
Al die ingrepen maken van deze Mach 1 volgens Ford de snelste en beste Mustang die het merk in Europa op circuit heeft losgelaten. De Amerikaan komt in beperkte oplage naar het Oude Continent, al lost Ford geen informatie over de exacte aantallen. Of over de prijzen.