Ford heeft al langer door dat als het haar thuismarkt in een EV wil krijgen, die EV een bepaalde coolheidsfactor over zich moet hebben. En Amerikanen, die kicken op paardenkracht. Laat dat nu net een – pun intended – paradepaardje van EV’s zijn. Want met genoeg elektromotoren kan je een hoop vermogen creëren.
Hoe meer hoe beter!
En een hoop elektromotoren, dat zijn er in het geval van de Mach-E 1400 maar liefst zeven! Drie daarvan zitten op de vooras, vier op de achteras. Systeemvermogen? 1.400 pk. Alsjeblieft, dankjewel!
Dat de Mach-E daardoor in staat is tot flukse acceleraties spreekt voor zich. Al geeft Ford eigenaardig genoeg geen exacte cijfers vrij. Dat kan er mee hebben te maken dat deze Mach-E 1400 vooral gebouwd werd als driftauto. Waardoor het dus vooral om de zijwaartse lol draait. Toegegeven, Ford weet hoe haar klanten te bespelen.
Richting Nascar
Dat merk je ook aan het uiterlijk. Want deze Mach-E 1400 lijkt zo klaar om deel te nemen aan de 24 uur van Le Mans. Al betwijfelen we dat ‘ie überhaupt 1 uur haalt met de accu. Nu goed, brede spatborden, een heftige spoiler en een gestript interieur tonen dat Fords racedivisie RTR weet hoe ze auto’s vorm moeten geven. Aan een snelheid van 257 km/u zorgen de modificaties voor maar liefst 1 ton aan downforce. Dat is veel, zeer veel.
Welke plannen Ford heeft met deze Mach-E 1400? Meer dan marketing. Want de auto zal ook dienen als proefkonijn om te spelen met elektromotoren op voor- en achteras. Om zo de ingenieurs een beter zicht te krijgen op welke parameters een impact hebben op sportiviteit en dewelke zorgen voor extra range. Daarnaast heeft Ford laten weten dat deze Mach-E 1400 tussendoor ook even zal ingezet worden tijdens een Nascar-race als publiekstussendoortje. Veel Amerikaanser dan dat wordt het niet…