Ford had alle namen kunnen kiezen, maar Mustang? De klassieke Amerikaanse coupé? Moment, want eigenlijk loopt Ford voor op een trend die we de komende jaren in het autolandschap zullen merken: mensen kopen geen merk meer, maar een model. Een 500 is zo’n waardevol merk, een Fiat niet. Een Mustang is zo’n waardevol merk, een Ford niet. Natuurlijk, dit zijn marketingideeën, het valt altijd nog af te wachten wat mensen daar echt van vinden.
Tesla-kopie
Ford heeft nog niet weinig naar Tesla liggen loeren, naar de Model X meer bepaald. Alleen de vleugeldeuren heeft het niet gepikt, maar wel bijvoorbeeld de opstelling met het grote multimediascherm in het interieur.
Ford heeft een akkoord met Volkswagen om de batterijtechnologie uit Wolfsburg te gebruiken, maar die is gericht op kleinere modellen, niet deze Mustang Mach E. Die komt eind 2020 op de markt met een zelf door Ford ontwikkeld elektrisch systeem. Ford biedt twee versies aan, eentje met een batterijpack van 75,7 kWh en eentje met 98,8 kWh. Het is die laatste die een rijbereik voorlegt van 600 kilometer. Wie hem met een Wallbox thuis oplaadt, moet rekenen op een laadtijd van iets minder dan 10 uur. Aan een gewone stekker laden duurt langer dan 40 uur. Aan een snellaadpaal van het Ionity-netwerk heeft hij net geen 40 minuten nodig om 80 procent van zijn capaciteit bij te vullen.
Net geen 50.000 euro
In de States biedt Ford de goedkoopste Mach E aan voor net geen 44.000 dollar, bij ons zou de goedkoopste Mustang Mach E nog net onder 50.000 euro blijven, waarmee hij veel goedkoper is dan zijn directe concurrenten als de Tesla Model Y en de Jaguar i-Pace.